Tämä blogikirjoitus pohjautuu minun ja Metsämarja Aittokosken Ylemmän AMK:n mediatuottaja koulutuksen esseeseen ”Mediatuotteiden ja palveluiden kehittäminen; ValoAurinko Tuotanto osk”
ValoAurinko on tuotantoyhtiö (jossa työskentelen), joka aloitti
toimintansa vuonna 2004 lastenkulttuuriin ja –mediaan erikoistuneena
yrityksenä. ValoAuringon toiminta-ajatuksena oli tuottaa ”uuden ajan sisältöjä
uuden ajan asiakkaille”. ValoAuringon keskeiset tuotteet ovat lapsille
suunnatut mediasisällöt, tärkeimpinä Kollikallion Skidit (MTV 3 2005),
Leffatuutti zurbaani (YLE 2006) ja Jotain rajaa (YLE 2012). Toinen keskeinen
toimintalinja on soveltava elokuva, alkujaan lapsille suunnatut omien elokuvien
työpajat, joihin perustuukin tv-sarja Leffatuutti zurbaani.
Osana kehittämisstrategiaamme kokeilimme
palvelumuotoilua uuden mediakonseptin muokkaamisessa. kyseinen Rockitude-konsepti
on alkuaan kehitelty aikana, jolloin en itse työskennellyt ValoAuringossa.
Tuottaja-käsikirjoittaja Metsämarja Aittokioski kertoo sen synnystä näin:
”Rockitude sai alkunsa: pitää olla musiikkiohjelma, joka näyttää sen kaiken! Joka vie treenikämpille, takahuoneisiin, biisintekosessioihin ja demoäänityksiin. Fanien julisteliimauskierroksille, koliseviin keikkabusseihin ja hikisille klubikeikoille. Että musiikki on asenteesta kiinni, niin kuin elämäkin. Elämän, rockin ja hien makuinen musaohjelma.
Ensimmäiseksi pidimme idean pohjalta yhteisen ideointipalaverin, jossa mukana olivat lisäkseni erilaisissa bändeissä soittanut ja laajasti eri musiikin genreihin perehtynyt Antti Aittokoski sekä kaksi ValoAuringossa tuolloin työskennellyttä käsikirjoitusharjoittelijaa. Syvensimme ajatusta: bändit hakisivat ohjelmaan esittelyvideoiden kautta ja joka jaksossa olisi bändimaailmaan liittyvä tehtävä: treenikämpän tuunaus, biisin teko, keikkabussin fiksaus tai musavideotuotanto. Roolitimme muut esiintyjät juontajiksi, sparraajiksi ja kenttäjuontajaksi. Mukaan tulisi myös bändiläisten ja fanien itse kuvaamaa materiaalia ja juonirakenteesssa kilpailussa etenemiseen vaikuttaa fanien aktiivisuus. Nimi sekä slogan nousivat esille hyvin pian ja nimen keksivät harjoittelijat: Rockitude – asenne ratkaisee. Nettisivujen rooli osana konseptia nousi keskiöön alusta lähtien. siellä esitellään bändejä ja niiden biisejä, fanit pääsevät kokoontumaan ja yleisö voi seurata tilannetta sekä rahoittaa haluamaansa bändiä kilpailussa.”
Ohjelma-ideaa esiteltiin muutamalle kanavalle ja
vaikka jonkin verran oli kiinnostusta, niin aika ei ollut oikea. Suuri
nettisisältö koettiin hankalaksi ja älypuhelimet olivat vielä kalliita ja vain
vähemmistön käytössä. Rockitude jäi hetkeksi ideat-kansioon ja sitä kyllä
kehiteltiin, mutta rauhaksiin. Tämän vuoden strategiapalverissa nostimme konseptin
uudestaan esiin ja päätimme ottaa sen suhteen viimeisen ponnistuksen.
Palvelumuotoilu sopi hyvin uudeksi näkökannaksi. Nopealla prototypoinnilla ja ”tulos
tai ulos”- mentaliteetilla päätimme kokeilla mitä tapahtuu.
Rockitude-konsepti esittelyä nuorille. |
Saadaksemme uutta verta kokonaisuuteen, kutsuimme
joukon nuoria tutustumaan konseptointiin ja ideoimaan kanssamme sisältöä.
Nuoret olivat ikähaarukassa 16-20v. ja he edustivat mediakonseptin katsojien
ikähaarukkaa. Rockitudea voisi pitchata Voicen, Big brotherin ja Duudsonit Tuli Taloon ohjelmien yhdistelmän serkuksi. Rockitude ei kuitenkaan ole vain
televisiosarja. Sen on tarkoitus näkyä ja kuulua kaikkialla mediassa. Niin
peleinä, nettisivuilla kuin somessa. Palvelumuotoilun asenteen mukaisesti me
emme piilottele ideaa tuotantoyhtiön salatuilla servereillä, vaan otamme
käyttäjiä mukaan suunnitteluun. Saan myös kirjoittaa siitä näin blogiin, vaikka
ohjelmaa ei vielä olekaan ostettu eikä tuotettu. Me haluamme kuulla ideoita
niiltä, joille ohjelma suunataan, nyt. Katsojapalaute on myöhässä, kun ensin
on laitettu suuri kasa euroja tuotantoon.
Ideoiden varastamista tuntuu eniten pelkäävän
ihmiset, jotka eivät ole koskaan joutuneet todella myymään niitä. Silloin
nimittäin iskee realiteetit nopeasti vastaan. Ideoiden varastamista suurempi
ongelma on omien ideoiden saaminen esille ja että joku innostuisi niistä. Ideat
eivät ole ainutkertaisia eivätkä uniikkeja, vaikka keksijästä niin tuntuisikin.
Vielä ei osata tieteen keinoin määrittää, mikä se on joka saa tiettynä aikana
ja hetkenä ihmiset keksimään samakaltaisen idean erillään toisistaan. Jotkut
sanovat ette ”se on ilmassa”. Tiedemaailmassa on väläytelty termiä ”lajin
kollektiivinen tietoisuus”, Platon pohdiskeli asiaa osana ideamaailmaansa. Joka
tapauksessa tiedetään paljon esimerkkejä, jossa samaan aikaan maailman eri
kolkilla on lähtenyt kehittymään samansuuntaisia ideoita. Yhtenä esimerkkinä
voisi toimia Marimekon Unikot, jotka Maija Isola kehitteli Marimekolle 1964.
Samaan aikaan Andy Warhol maalasi tauluja aiheena Flowers. Yhdennäköisyys on
hämmästyttävä. Armin Unikkojen esimalli löytyy kuitenkin jo hänen taulustaan, joka on päivätty muutama vuosi aiemmin.
Kyseistä taulua Warhol ei ole voinut nähdä, koska sitä ei oltu julkisesti
näytetty missään. Netittömänä aikakautena nämä kaksi taiteilijaa eivät
mitenkään ole voineet kopioda toisiltaan ja silti idea on sama.
Alkuperäistä ideaa tärkeämpää onkin se mitä idealla
tehdään. Ne jotka saavat ideansa oikeaan aikaan esille ja oikealla tavalla,
luovat jotain uutta ja orginellia. Palvelumuotoilu on yksi hyvä vaihtoehto
muuttaa ideointiprosessi selkeäksi toimminnaksi, joka luo suuntaviivat
organisoituun työskentelyyn ja siten valmiiseen palveluun. Itseäni lähellä
oleva esimerkki hyvästä ideasta, joka jää vain siksi, hyväksi ideaksi, tulee
ValoAuringosta. Vuonna 2004 ValoAuringossa ideoitiin monimediallista sisältöä
ohjelmaan. Yhtenä ideana esille nousi lautapeli, jota voisi pelata kännykässä.
Mukana oleva ohjelmoija kuitenkin tyrmäsi idean typeränä. ”kuka nyt haluaisi
pelata kännykällä lautapelia.” Sen sijaan että ideaa olisi vastustuksesta huolimatta
viety eteenpäin tai etsitty ohjelmoija, joka lämpenee idealle, se hautautui muiden
joukkoon ja unohtui. Nyt voi vain huokaillen miettiä minkälaisen rahoituspohjan
kyseinen tuote olisi voinut luoda ValoAuringon nykyiselle toiminnalle, mikäli
se olisi julkaistu silloin edelläkävijänä ja aallonharjalla. Mutta turha jäädä
voivottelemaan mennyttä. Uusia ideoita kehiin vaan ja tällä kertaa pitää jaksaa
nousta kehätyrmäyksestä uudestaan pystyyn.
Mitä sitten tapahtui Rockituden ideointisessiossa?
Aluksi puhuimme yleisesti siitä, mitä kukakin televisiosta katsoo ja mistä
musiikista tykkää. Meille ei tullut minään yllätyksenä että kyseisessä
ikäryhmässä television katselu on hyvin vähäistä. Aikaa vietetään mieluummin
netissä kuin television ääressä. ”Sitä käy katsomassa Youtubessa yhden linkatun
videon ja klikkaa sitten seuraavan aiheesta suositellun ja sitten seuraavan. Ja
ennekuin huomaakaan on roikkunut videoita katsellen kaksi tuntia netissä.”
Lause on yhdeltä ryhmään osallistubeelta nuorelta. Siksi meille onkin tärkeää,
että konseptin sisälle on rakennettu moimediallisuus. Jos emme ensin
tavoitakaan katsojaa perinteisen televisioslotin kautta, niin ehkä saamme
napattua hänet mukaan somen linkityksellä ja katsomaan lopulta jakson vaikka
kanavan nettisivuilta. Nopeasti voisi ajatella että mihin oikeastaan edes
tarvitsee sitä perinteistä televisioesitystä. Lyhyesti vastattuna siellä on
edelleen tuotantoraha, mainosraha sekä status. Niidenkin ihmisten parissa,
jotka eivät televiota katso, ”televisosta tuttu” kertoo että kyseessä on jotain
laadukasta ja ammattilaisen tekemää. Hieman samalla tavalla kuin
sanomalehtiartikkeli on aina ”luotettava” lähde, mutta nettiartikkeli
välttämättä ei.
Yksi versio konseptiesittelystä. |
Keskustelun tarkoitus oli rentouttaa osallistujia.
Antaa heidän kertoa mielipiteensä. Tästä siirryimme konseptiesittelyyn.
Mietimme pitkään missä kohtaa konsepti kannattaa esitelllä. Se kuitenkin rajaa
ideointia, kun on jokin pohja johon nojata. Toisaalta meillä oli ajatus siitä
mitä halusimme ja rajattu aika ideointiin. Oli siis järkevämpää tässä vaiheessa
antaa raamit ja pohja jonka sisällä tehdä vapaata ideointia. Nuoret saivat
kommentoida layouttivaihtoehtoja ja heitellä ajatuksia sekä tunnelmia, joita ne
nostivat esiin. Tässä kohtaa pyrimme esittelemään vaihtoehtoja mahdollisimman
neutraalisti ja siten että ilmaan tulevat ajatukset ja sanat otettiin vastaan
ilman ylimääräisiä signaaleja siitä, mitä me itse asiasta ajattelimme.
Huvittavaa oli huomata oma ikääntymisensä, kun revityt sanomalehti kirjaimet eivät
tuoneet osalle odotettua punk-vaikutelmaa. Itse liitän ne siihen välittömästi.
Sex pistols -analogia oli nuorille liian kaukainen, eikä siten auennut. Tosin
joukossa olevalle punkkarille se taas oli täysin selvä viittaus.
Ideapöytätyöskentely vauhdissa. |
Kun nuorille oli hahmoteltu minkätyyppisestä ohjelmasta
on kyse, teetätimme heillä maanantain blogikirjoituksessa esittelemäni
ideapöydät-työskentelyn. Meillä oli neljä pistettä: Mitä sisältöä haluaisit nettisivuille,
minkälaista peliä haluaisit teemasta
pelata, kenet/mitä/missä haluaisit ohjelmassa nähdä ja mitä haluaisit bändien
joutuvat tekemään. Ohjeeksi annoimme että jokaisella jaksolla on käytössä 5
miljoonaa tuotantorahaa ja maailman parhaat tekijät, joten mikään ei ole
mahdotonta. Kirjoitusaikaa oli 3 minuuttia per piste ja sitten oli vaihto
seuraavaan pisteeseen.
Ideapöytätyöskentelyn jälkeen jaoimme nuoret ryhmiin
ja laitoimme heidät valitsemaan netti- ja peliosuudesta yhden idea ja protoamaan
sen meille. Protoamisessa tarkoitus on rakentaa fyysinen elementti, joka vastaa
idean reaalitoteutusta. Käytettävissä on kaikki huoneesta läytyvä sekä
askartelutarvikkeet. Annoimme protoamiselle aikaa puoli tuntia, jonka jälkeen
ryhmät esittelivät omat ideansa kaikille. Toiset saivat esittää kysymyksiä,
kritiikkiä ja kehuja prototyypistä. Me tilanteen ohjaajat kirjoitimme kynä sauhuten
keskustelua muistiin.
Nettisivuprototypointia |
Kaiken kaikkiaan ideointisessio oli erittäin
onnistunut ja käytämme sitä varmasti vastaisuudessakin uusien palveluprosessien
muotoilussa. Yhtenä tärkeimmistä elementeistä onnistumisessa pidän
osallistuneen ryhmän heterogeenisyyttä. Vaikka ikäjakauma oli suppea
kohderyhmäjaottelun vuoksi, niin musiikkimaut, elämäntilanteet ja arvot olivat
hyvin erilaisia. Se mahdollisti ideoiden sekoittumisen. Samaan aikaan oli tärkeää
musiikin vakavuus ja toisaalta siihen liimailtiin elementtejä hyvinkin kevyistä
ohjelmaformaateista ja huumorista. Suurin osa nuorista vastusti nykyisin
musiikki ohjelmissa valloilla olevaa kilpailutyyppiä, jossa pudotetaan raa’asti
ihmisä pois. He nimesivät sen yhdeksi suurimmaksi syyksi mikseivät kyseisiä
ohjelmia katso. Nuoret halusivat ohjelmalta yhteisöllisempää otetta ja
suurempia kaaria. He halusivat mahdollisuuden seurata samoja ihmisä niin mokien
hetkellä kuin onnistumisissa. Saimmekin heiltä todella loistavia ideoita
kilpailuhengen säilyttämiseen ilman raakoja pudotuspelejä.
Palvelumuotoilu on yksi työkalu ja tällähetkellä se
kuumin juttu, jota hoetaan kaikissa koulutuksissa. Saattaa olla että muutaman
vuoden päästä puhutaan jostain muusta, mutta työkaluna se on mielestäni
käyttämisen arvoinen.
Ja vielä loppuun lainaus, johon haluan uskoa koko
sydämmestäni:
"Sometimes, the only realists are the dreamers." - Paul Wellstone
Olen kyllä hiukan eri mieltä tuosta "Ideoiden varastamista tuntuu eniten pelkäävän ihmiset, jotka eivät ole koskaan joutuneet todella myymään niitä."
VastaaPoistaItse olen yrittänyt myydä projektityötä muutamallekin firmalle joko työntekijänä tai sitten itsenäisenä alihankkijana. Kolme eri firmaa on varastanut ideoitani, ja hankkinut sitten jonkun alipalkanut tai ilmaisen harjoittelijan niitä toteuttamaan. Tästä olen päätellyt, että en todellakaan enää paljasta mitään rahanarvoista kellekään ennen kuin nimet on paperissa ja joku summa rahaa minulle taattu.
Loppuhuomio: kaikki ideoitani varastaneet ovat olleet naisia.
Plagiaatiohan on rikos eli ideavarkaudesta voi tehdä oikeusjutun. Tätä varten on toki viisasta dokumentoida omat ideansa ja niiden syntyhetket selkeästi. Riittävä dokumentti voi olla esimerkiksi muistiinpanotiedosto, jonka tallennustiedot riittävän selkeästi osoittavat tallennusajankohdan tai sähköpostiviesti, josta käy ilmi idean ydin ja milloin ideoija on sen esittänyt. Erilaiset pitchaus- ja promootiotilanteet tai jopa vapaamuotoiset "aivoriihet" voi myös taltioida, jolloin on selkeää, kuka heitti minkä idean ja milloin...
PoistaUseinhan ongelmana on se, että jos idea on liian yleisluontoinen ja avoin, sitä ei voida pitää niin omaperäisenä, että plagiaatiokynnyksen voitaisiin katsoa ylittyvän. Esimerkiksi erilaisia hääaiheisia realityjä on nykyisin TV pullollaan, mutta "hääaiheinen reality" ei vielä itsessään olekaan niin spesifi-idea, että sitä voitaisiin pitää kenenkään ideaomaisuutena.
Sen sijaan, jos joku esittäisi tuotantoyhtiölle oikeasti uudenlaisen ja toteutuksellisilta yksityiskohdiltaan eritellyn idean häärealityn toteuttamiseen, ja tuotantoyhtiö tämän jälkeen toteuttaisi idean ilman alkuperäisideoijan lupaa, asia kannattaisi kyllä jo ehdottomasti riitauttaa. Suomen oikeushistoria osoittaa, että näissä tapauksissa oikeus yleensä asettuu alkuperäisen tekijänoikeuden haltijan puolelle, kunhan tekijänoikeudellisuus on osoitettavissa.
Loppuhuomio: Tämä oli varteen otettava ilmainen ammattillinen neuvo, ja sait sen naiselta. Voit vapaasti välittää tietoa eteenpäin.
En ole sellaisella alalla, jossa olisi tapana pitää tekijänoikeuksista noin tarkkaan huolta. Niinpä ehdottamalla jotain tapaamisen videointia tms. saisi lähinnä hullun maineen ja työhaastattelu/ projektin myynti menisi taatusti puihin. Mutta kiitos joka tapauksessa neuvosta!
VastaaPoistaLoppuhuomio: naisten neuvot kuulostaa hyvältä asialta. :) Olisiko mahdollista vastaanottaa neuvontaa myös toplessina?
Kaikilla luovilla aloilla työskentelevien kannattaa pitää tekijänoikeuksistaan huolta. Oman kokemukseni mukaan se ei luo tekijälle hullunmainetta vaan ammattimaisuuden vaikutelman. Jos videointi tuntuu liian järeältä ratkaisulta, neuvottelutilanteesta voidaan toki luoda myös perinteinen pöytäkirja tai vaikka kännykällä äänitetty audio.
PoistaNörttitytöt auttavat ja neuvovat mielellään. Ryhmästämme löytyy yli neljäkymmentä media-, tekniikka- ja tiedealan ammattilaista ja opiskelijaa joten tietotaitomme on erittäin laaja-alaista. Blogimme kautta tapahtuva neuvonta toteutetaan kuitenkin toistaiseksi tekstuaalisessa muodossa. Vaikka siis neuvoisimmekin toplessina, se valitettavasti jäisi sinulta näkemättä. Kauniita päiväunia siis jatkossakin.
Huonoa asiakaspalvelua...
Poista