Varoitus lukijalle: käytän tässä tekstissä ilmauksia “nörtti” ja “klassikko” hieman vapaammin kuin mihin moni on tottunut. Mikäli aiheesta syntyy väittelyä, toivon ettei se johdu näiden kahden sanan tulkinnasta.
Valtaosa
kirjailijoista ennen 1900-luvun puoliväliä oli miehiä, kunnes
naiset alkoivat kuroa sukupuolijakaumaa umpeen. Osaksi
miesvaltaisuudesta johtuen naiskuva klassisessa kirjallisuudessa oli
usein parhaimmillaankin epämääräinen, välillä jopa pelottavan
paljon sen kaltainen kuin Melvin Udall tuhahtaa elokuvassa Elämä
on ihanaa:
“I think of a man, and I take away reason and
accountability.” Klassisen kirjallisuuden naiset ovat
dramaattisia, herkkiä, ailahtelevaisia, epäloogisia olentoja joita
tuntuvat ohjailevan oikulliset, mystiset luonnonvoimat joita on
mahdoton ennustaa, mutta joita voi toisinaan lahjoa.
"Loistava tulevaisuus" (Great Expectations) kirjan kuvitusta. |
Ajatellaanpa
vaikka Charles Dickensin
kammottavaa Neiti
Havishamia ja tämän
adoptoimaa Estellaa
teoksessa Loistava tulevaisuus. Heistä molemmat ovat näennäisen tunnekylmiä, sadistisia ja vailla
minkäänlaista inhimillisyyttä, aivan kuin he kuuluisivat täysin
toiseen lajiin kuin kirjan herttainen ja oikeudentuntoinen päähenkilö
Pip.
Toisessa ääripäässä ovat sinänsä miellyttävät naishahmot
kuten Alexander Dumas
nuoremman Kamelianainen
-kirjan kurtisaani Marguerite,
joka kuitenkin jää lähinnä etäiseksi ja eteeriseksi raamiksi
jostakin houreisesta ihanteesta sen sijaan että olisi uskottava, samaistuttava
henkilöhahmo.
Naiset eivät
käsittääkseni juuri kirjoittaneet maailmankirjallisuuden
klassikoita kuin vasta 1800-luvulle tultaessa, ja tällöinkin nämä
kirjat saivat usein ansaitsemansa arvostuksen melko vastahakoisesti
tai vasta postuumisti. Korkeintaan he sepustivat jotakin
kotitalousläheistä tietokirjallisuutta, muotiartikkeleita tai
romanttista hömppää toisille naisille.
George Eliot, oikealta nimeltään Mary Anne Evans. |
...Paitsi
pseudonyymien eli salanimien alla. Oletko koskaan kuullut Mary
Anne Evansista? Et varmaankaan, mutta nimi George Eliot
saattaa jo herättää mielikuvia tai soittaa kelloja. Louisa MayAlcott ja Brontën sisarukset ovat muita esimerkkejä
pseudonyymien käyttäjistä, jotka tahtoivat että heidän tekstinsä
otettaisiin vakavasti. Oli miten oli, naiset kirjoittivat, ja vieläpä
usein nimenomaan naisista. Monien heidän kirjojensa päähenkilöt
eivät juurikaan pyörtyilleet tai metsästäneet epätoivoisesti
aviomiestä. Sivut eivät suinkaan täyttyneet loputtomista
tanssiaiskuvauksista ja teekutsuista, ainakaan ilman jotakin
juonellista funktiota. Romantiikka syntyi sukulaissielujen
kohtaamisesta, intohimoisista riidoista ja epätodennäköisistä
pareista.
Useat
naiskirjailijat olivat, kuten heidän kirjojensa erikoiset
sankarittaretkin, oman aikansa vastineita nörttitytöille jotka
menestyivät siinä mikä oli ollut etupäässä miesten kenttää.
Alcott, joka ei koskaan mennyt naimisiin, kirjoitti tyttökirjansa
pohjaten sen keskushenkilöt omaan perheeseensä. Perheen poikamaisen,
räiskähtelevän Jo -tytön Alcott pohjasi itseensä. L.M. Montgomeryn
Vihervaaran Anna ja Uudenkuun Emilia ovat niin ikään
tyttökirjojen rakastetuimpia sankarittaria, koska heissä oli
jotakin erikoista verrattuna muihin tyttöihin. Heillä oli nimittäin palava
kiinnostus joko johonkin tiettyyn harrastukseen tai maailman
ihmeisiin ylipäätään. He tavoittelivat tietoa ja kyvykkyyttä sen
vuoksi että se oli heille ominaista.
Jane Austen |
Jane Austenin
kenties tunnetuin naishahmo, Ylpeys ja ennakkoluulo -teoksen Elizabeth Bennet ja Järki ja tunteet
-opuksen Dashwoodin sisarukset ovat myös erinomaisia
esimerkkejä sankarittarista joiden nokkeluus, neuvokkuus
ja uskottavuus puhuttelevat meitä nykyajan nörtti- ja
geekkityttöjä. Heistä oli kirjoitettu epätäydellisiä ihmisiä,
mutta yhdenkään heistä pahin heikkous ei ollut hänen sukupuolensa
tai oletettavasti siihen väistämättä kuuluvat taipumukset.
Jotkut meistä nyt vain ovat ujoja, jotkut kömpelöitä, jotkut
liian suorasanaisia, jotkut liian tunteellisia, toiset tunteensa
kieltäviä ja yliloogisia tai jotakin muuta. Tämä koskee koko
ihmiskuntaa. Päähenkilöiden tasapainottelu heikkouksien ja
vahvuuksien välillä sekä kehityksen kautta tapahtuva matka kohti
parempaa minää ja jotakin tiettyä tavoitetta ovat vähintäänkin
yhtä tärkeä osa kirjaa kuin heidän ympärillään tapahtuvat
asiat.
Rivien välistä voi lukea myös yhteiskunnan asenteiden muutosta. Mitä lähemmäs nykyaikaa tullaan, sitä vähemmän nk. “oppinut nainen” on ollut kauhistus tai epänormaali ilmiö, ja kulunutta lausetta “pilaat silmäsi tuolla kirjoihin tuijottamisella” nähtiin teoksissa yhä harvemmin. Austenin ja muiden naispuolisten aikalaiskirjoittajien sekä tyttökirjojen sankarittaret muokkasivat seuraavien sukupolvien tyttöjen käsitystä itsestään ja mahdollisuuksistaan. Mitä lähemmäksi 1800-luvun loppua tultiin, sitä yleisemmäksi kävivät naisten nimet kirjojen selkämyksissä kynäilijöiden ominaisuudessa, ja sitä yleisemmäksi kävivät myös määrätietoiset ja voimakkaat sankarittaret. Ei tarvinnut olla radikaalifeministi tai kaduilla marssiva suffragetti voidakseen muuttaa maailmaa.
Kirjailijanaisilla ja heidän luomuksillaan on varmasti ollut vaikutusta myös meihin 2000-luvulla eläviin hengenheimolaisiin. He kannustavat sadan vuodenkin takaa seuraamaan polkua joka tuntuu omimmalta, vaikka se ei aina olisi vailla haasteita. Nämä haasteet ovat varmasti vaihtaneet vaatteita vuosien saatossa, mutta saman periksiantamattoman "can do" -hengen soisi säilyvän edelleen. Naisten kirjoittamien teosten sivuilta voi lisäksi lukea aitoa sisaruutta, jossa omien saavutustensa vuoksi ei ole välttämätöntä tallata muiden yli tai vähätellä heitä. Kirjojen sankarittaret ovat ajattomia, positiivisia roolimalleja.
Kiitos, mielenkiintoinen kirjoitus!
VastaaPoistaTykkään kovasti minäkin! Kiitos Ines. Voisi olla jännää lukea myös yhteen klassiseen nais/tyttökirjaan kirjaan keskittyvä analyysi. Järki ja tunteet?
VastaaPoistaKiva kun diggasitte! Pitääpä muuten harkita tuollaisen analyysin laatimista jostakin erityisen hyvästä kirjasta. :)
VastaaPoista