by TinyDelights |
Minun piti alunperin kirjoittaa tänään nukkekodeista, mutta vaihdoin aihetta lennossa, sillä tällä viikolla tapahtui jotain muuta, mistä halusin kirjoittaa. Nukkekodeista kerron sitten toisella kertaa, mutta korvaukseksi käytän tässä postauksessa kuitenkin kansainvälisen nukkekotiyhteisöni ottamia kuvia :).
Maanantaina nimittäin vietettiin päivää, jonka nimi on Community Manager Appreciation Day. Suomenkielistä nimeä päivällä ei ole, sillä community managereilla ei ole vielä vakiintunutta suomennosta, vaan puhutaan mm. yhteisömanagereista, verkkokoordinaattoreista, nettikätilöistä, verkostofasilitaattoreista ja yhteisöjohtajista. Siksi tyydyn tässä postauksessa käyttämään termiä community manager (CM).
by Valeriana Solaris |
Ja taas uusi termi. No mikä tekee ryhmästä yhteisön? Wikipedian mukaan:
Yhteisön tunnusomaisia piirteitä ovat yhteinen päämäärä ja mielenkiinnon kohde. Lisäksi yhteisöllä on yhteinen päätösvalta sekä yhdessä sovitut säännöt, joiden rajoissa toimitaan. Usein yhteisöihin liittyminen edellyttää hyväksyntää muilta kyseisen yhteisön jäseniltä.Eli me Nörttitytötkin olemme yhteisö, ja Anitta Kiviranta ja Nina Niskanen ovat meidän community managereitamme, merirosvokapteeneja, kuten Mia Meri oivalsi Nörttityttöjen Facebook-keskustelussa:
Harrastusmaailmassa CM:a on paljon, ja on ollut jo kauan. Yritysmaailmaan he ovat tulleet some-huuman myötä - tarvitaan ihmisiä, jotka puhuvat yrityksen (esim. pelistudio, radiokanava) fanien kanssa. Suomen ensimmäisiä community managereita oli YleX:n Sippo, jonka tehtävä on jutella ihmisten kanssa netissä. Fobba taas on uraa uurtava ja vuoden poliisinakin palkittu mies, joka alkoi hengata työkseen nuorten kanssa ensin Habbossa ja Galtsussa, sittemmin myös meidän vähän vanhempien kanssa Facebookissa.-- eli johtaja jossain yhteisössä ilman varsinaista johtaja-titteliä, koska koko yhteisö "johtaa" itse itseään, mutta tarvitaan joku joka toimii vähän niin kuin merirosvoaluksen kapteenina esikuvana miehistölleen ja kertomaan muille, että nyt vuotaa vene, käykääs tukkimassa. :D (Selitys: merirosvoalukset ovat maailman ensimmäisiä demokratioita, joissa kapteeni pysyi kapteenina vain, jos miehistö sen sallii.)
by S@ndy
CM-termi yleistyi vuonna 2006, ja seuraavana vuonna webbi-strategisti Jeremiah Owyang tutki korporaatio-CM:ien työnkuvia. Niistä löytyi neljä yhteistä piirrettä:
- Yhteisön edustaminen - CM kuuntelee eri tavoilla asiakkaiden mielipiteitä ja tuo heidän mielipiteensä työnantajansa tietoon.
- Ilosanoman levittäminen - tapahtuma- ja tuotemarkkinointi. Hänellä on takanaan yhteisön luottamus, joten hänellä on vain "hyviä tarjouksia" (muuten menee maine).
- Kommunikointikyvyt - tähän kuuluu niin some-työkalujen (etenkin niiden kulttuurin) syvällinen tunteminen kuin sisällön ja yhteisöllisyyden rakentaminen. Hän päivittää statuksia, bloggaa, podcastaa, tekee videoita, selvittää erimielisyyksiä ja kiittää hyvästä käytöksestä ja seuraa niin mittareita kuin sääntöjen noudattamistakin.
- Asiakaspalautteen keräys - yleisöllä ja asiakkailla on toiveita siitä, millaisia tuotteiden pitäisi olla. Ideoita kerätään tutkimuksin ja avainkäyttäjiä kutsutaan tuotekehittäjiä tapaamaan.
by r e n a t a |
- Työtä tehdään omalla nimellä ja naamalla, joten yksityisyys on loppuiäksi mennyttä
- Asiakkailla on loppumaton virta ehdotuksia - jaksatko vastata aina yhtä ystävällisesti samoihin kysymyksiin?
- Entä tuleeko vielä uni silmään, kun sinulle on koko päivä valitettu netissä?
- Yrityksen sisällä ei aina ymmärretä työnkuvaa ja sen tarkoitusta - eihän nyt Facebookissa voi tehdä töitä, siellähän vain huvitellaan. Ja kun meillä on tässä nämä omat kiireet, niin ei me nyt ehditä mitään blogihaastatteluja antaa, eihän se nyt niin tärkeätä ole. Ai sä lupasit jo, no oma on mokasi...
by Peppercorn_Pixie |
Jos sinä haluat verkostoitua suomalaisten CM:n kanssa, teepä se esimerkiksi liittymällä uuteen ryhmäämme LinkedIn:ssä (Community Managers in Finland) tai tulemalla Sometime:ssa CM:n omaan sessioon. Ja laita kalenteriisi CMAD, joka järjestetään taas vuoden päästä, vuoden 4. maanantaina - todennäköisesti taas Tampereella.
Mä tosiaan opin Johannan ja muiden ihanien nörttityttöjemme FB:ssä käymästä keskustelusta olevani tämmöinen community manager. Kuulostaa hienolta, rupean ehkä listaamaan tämän CV:heni. "Harrastan yhteisömanagerointia". ;-)
VastaaPoistaPaitsi toimittamista (tai kustannustoimittamista) tämä blogi-CM:n homma muistuttaa minusta vahvasti kulttuurituottamista. Itse olen tuottamista jonkinverran opiskellutkin osana leffa-alan medianomitutkintoani Turun Taideakatemiassa. Toisaalta tätä hommaa voisi mielestäni verrata myös sihteerin työhön ja osaltaan myös pr-työhön. Varsinkin tuo ammattimainen CM-toiminta, jossa pidetään firman puolesta yhteyttä sen faneihin haiskahtaa minusta vahvasti pr:ltä.
On kai esimerkiksi levy-yhtiöillä jo kauan ollut henkilöitä töissä vastaamassa artistien fan clubien pyörittämistä ja fanipostiin vastaamisesta jne. Millähän nimikkeellä nämä ihmiset ovat tehneet hommaansa?
Niin tai näin, omasta puolestani voisin todeta, että vaikka tämä CM:n homma on melko aikaa viepä harrastus, tykkään tästä tosi paljon. On tietysti kiva manageroida Nörttityttöjen kaltaista yhteisöä, jossa kaikki haluavat olla mukana.
Mulla ja Ninalla ei ole sitä ongelmaa, että tähän blogiin pitäisi etsiä kirjoittajia kivien ja kantojen alta, vaan ennemminkin välillä harmittaa, että blogin suuren suosion ansiosta kirjoitusvuorot on jaettu tuskastuttavan kauas. Yksi meidän keskeisimmistä tehtävistämme onkin varmistaa, että kaikki, jotka haluavat kirjoittaa tähän blogiin, pääsevät kirjoittamaan tähän blogiin.
Musta on ollut ihanaa päästä lukemaan tässä blogissa jo julkaistuja loistavia artikkeleita, ja odotan jännityksellä tulossa olevia juttuja. Ehkä vielä merkityksellisempää on kuitenkin se, että tämän blogin ympärille on todella muodostumassa yhteisö. Itse olen saanut tätä kautta jo monta uutta fiksua ja mielenkiintoista nettikaveria. Toivottavasti pääsen tapaamaan teidät vielä livenäkin. Juttu ei varmasti ainakaan lopu.
Johannalle voisin heittää vielä semmoisen kyssärin, että miten sinusta alunperin tuli community manager ja muutenkin somen ammattilainen? Kuinka päädyit alalle?
VastaaPoistaKiitos Anitta kommenteista ja siitä, että tällaisen kivan yhteisön perustit :). Minista tuli cm nukkekotiharrastukseni kautta reilu 10 v sitten, alkuun toimin keskustelufoorumin moderaattorina. 2005 aloin blogata ja 2006 toin mm. wikit Nokiassa tuotekehitysorganisaatioomme. Sometyökalut veivät sydämeni ja kun Nokia lähti Jyväskylästä 2009, aloin rakentaa uutta uraa some-asiantuntijana 11 Nokia-vuoden jälkeen. Lyhyesti noin, pitempi tarina löytyy kotisivultani: http://piilotettuaarre.fi. Nukkekotiyhteisöihini palaan myöhemmin tässä blogissa. :)
VastaaPoistaKiitos hyvästä kirjoituksesta!
VastaaPoistaKuulostaapa mielenkiintoiselta, Johanna. Lukaisen tuon pitemmänkin postauksesi aiheesta!
VastaaPoista