Larpin kotisivut: Hoitokoti Linnunmaidon sivut/
Esikaneettina sanottakoon, että aion seuraavassa kertoa teille
varsin rankasta 12 tuntia kestäneestä larpista nimeltä Hoitokoti
Linnunmaito. Yhtäkään eläintä tai ihmistä ei satutettu
tämän pelin teon tai pelauttamisen aikana – ainakaan fyysisesti.
Saamamme palautteen mukaan myöskään pelaajille ei jäänyt pelistä
erityisiä traumoja.
Kaikki alkoi tammikuussa 2009 eräästä junamatkasta, Dream
Theaterin kappaleesta Hell's Kitchen ja puhelinsoitosta. Itse
olin puhelinsoittoon asti autuaan tietämätön noista kahdesta
ensimmäisestä vaikuttavasta tekijästä, sillä junamatkalla oli
ystäväni Outi Piltonen, Hoitokoti Linnunmaidon tuolloin
tuleva pääpelinjohtaja.
Vastatessani Outin puhelinsoittoon en osannut aavistaa, mihin
kaikkeen se vielä johtaisi. "Tiedätkö mitä!" muistan
Outin huudahtaneen. "Kuuntelin juuri äsken yhtä kappaletta ja
sen aikana sain larp-idean. Uskotko että siitä saisi aikaan
jotain?"
Kuuluin tuolloin eloroolipelejä järjestävään löyhään
ryhmittymään nimeltä Huvimaja. Minun lisäkseni sen
vakituisia jäseniä olivat Jaakko Virtanen ja Martti
Huusko. Olimme juuri edellisenä syksynä järjestäneet eniten
työtä vaatineen projektimme, larpin nimeltä Puuttuva luku ja
kaikki meistä tunsivat tarvitsevansa jonkin uuden luovan projektin
suunniteltavaksi.
Outi Piltosen hahmo Kukka-Maaria Teräväinen-Urkki sekä terapiakissa, kissamme Jilda |
Niinpä Outin puhelinsoitto oli tavattoman tervetullut. Muistan
istuneeni innostuneena sohvalla kuunnellen tarkasti, kun Outi kuvaili
ideaansa: Hän halusi järjestää larpin, joka alkaisi
rauhallisesti, mutta jossa tapahtuisi vähitellen muutos, samoin kuin
Hell's Kitchenissä. Kaikista niistä larp-projekteista,
joiden kirjoittamiseen olen osallistunut, oli Linnunmaito syntyessään
kehittynein. Tuntui aivan siltä, kuin jonkinlainen omituinen
virtuaalinen haikara olisi käynyt tiputtamassa Outin aivoihin niin
valmiin idean, ettei siinä ollut juurikaan työstämistä.
Puhelimessa Outi kuvaili minulle kaikki larpin tulevat kuusi
pelaajahahmoa ja pohdimme hieman myös pelinjohdon roolia sekä pelin
dystooppista maailmaa.
Tuosta puhelusta alkoi yksi elämäni mutkattomimmista ja
hauskimmista larpinkirjoituskokemuksista. Koska pelaajahahmoja oli
vain kuusi, saatoimme rauhassa keskittyä sekä niihin että
pohtimaan pelin rakennetta ja luomaan pelinjohtohahmoja. Outin
luonnostelemat hahmot olivat niin valmiita, että niihin tehtiin
kirjoitusvaiheessa enää hyvin vähän lisäyksiä. Keskustelin
ennen tämän artikkelin kirjoittamista Outin kanssa ja tulimme
yhdessä siihen tulokseen, ettei Hoitokoti Linnunmaitoa
todennäköisesti enää pelauteta. Niinpä avaankin tämän
eloroolipelin salaisuudet nähtäviksenne kertoaksenne, millä tavoin
pyrimme luomaan pelaajille kokemuksen siitä, miltä
mielenterveysongelmat tuntuvat sekä esittämään mustan huumorin
kyllästmää yhteiskuntakritiikkiä.
Hahmot
Outilla oli ideoita kolmeen miespuoliseen ja kolmeen naispuoliseen
hahmoon, jotka esittelen nyt lyhyesti tässä. Tähän on suorastaan
pakko lisätä yhdysvaltalaisista elokuvista tuttu kaneetti: kaikki
yhteydet todellisiin ihmisiin ovat täysin sattumanvaraisia.
Riina
Lavikainen oli aika surullinen
tapaus: huonoille teille ajautunut 19-vuotias tyttö Helsingistä.
Hän oli yksinhuoltajan tytär, joka ajautui huonoon seuraan ja
ihastui rikolliseen, itseään jonkin verran vanhempaan Henry
"Pokka" Lokkaan (joka
on myös tässä pelissä esiintyvä hahmo). Pokka tutustutti
hyväuskoisen Riinan "tippana"
tunnettuun (täysin fiktiiviseen) huumeeseen, jota annosteltiin
pipetillä yksi tippa kielen alle. Tipan käytöllä oli kuitenkin
Riinalle ikävät seuraamukset. Tyttöpoloinen alkoi kuulla ääniä,
jotka käskivät hänen vahingoittaa ja lopulta tappaa itsensä.
Oireet toivat Riinan epäsäännöllisen elämän hänen rakastavan
äitinsä tietoisuuteen. Riina päätyi psykiatrian osastolle
otettuaan yliannoksen lääkkeitä. Äiti löysi "tippaa"
Riinan tavaroista ja ilmoitti asiasta poliisille. Riinan onneksi (tai
epäonneksi) äiti työskenteli lääkeyhtiö Pharmanakissa
sihteerinä. Suhteidensa kautta
hänen onnistui järjestää Riina hyväosaisille
mielenterveyskuntoutujille tarkoitettuun yksityiseen kuntoutuskotiin,
Hoitokoti Linnunmaitoon. Riina Lavikaisen hahmon kirjoitti Jaakko
Virtanen.
Joonas Valkeala |
Jemina
Kärkkäinen oli 20-vuotias
nuori nainen, joka oli kotoisin Luodosta Pohjanmaalta. Hän oli
syntyisin suuresta lestadiolaisperheestä ja hän oli tottunut
elämään köyhyydessä suuren sisarusparven keskellä. Hänen
elämänsä tragedia oli se, että hänet syrjäytettiin pikkukylän sosiaalisesta yhteisöstä hänen opettajansa raiskattua hänet
12-vuotiaana. Hän yritti kertoa hyväksikäytöstä vanhemmilleen,
mutta sai osakseen vain huoran leiman pienellä
kotipaikkakunnallaan. Niinpä hän lopulta karkasi kotoaan ja
matkusti Turkuun. Tuosta karkumatkasta tuli hänen elämänsä
kohokohta. Turussa hän tapasi Joonas Valkealaan,
hahmon, joka oli ilmeisesti ollut hoidossa Linnunmaidossa ja jonka
kohtalo jätettiin tarkoituksella hyvin epäselväksi. Joonaksen
kädessä oli aurinkoa kuvaava tatuointi ja pelin kotisivuilla hänet
esiteltiin esimerkkitapauksena siitä, miten hoito Linnunmaidossa voi
saada ihmeitä aikaan. Joonas oli hoidon aikana kirjoittanut
epätoivoisemmaksi käyviä kirjeitä ja jättänyt ne piiloon
toiseen makuuhuoneista toivoen Jeminan löytävän ne joskus. Joonas
oli Jeminan rakkaus. He pitivät Turussa toisistaan huolta ja elivät
teltassa yhden ihanan kesän. Sen jälkeen Jemina löydettiin ja hän
päätyi mielisairaalaan. Siellä hänet otettiin lääkeyhtiö
Pharmanakin lääkekoeohjelmaan hänen tietämättään.
Linnunmaitoon tullessaan hänelle oli kehittynyt lukuisia vaikeita
lääkeriippuvuuksia. Jeminan hahmo oli toinen tähän larppiin
kirjoittamistani.
Lievästi
autistinen 30-vuotias Leea Rantala oli
viettänyt kovan elämän: hänen paperinsa olivat täynnä vääriä
diagnooseja. Hänellä oli diagnosoitu kehitysvamma ja skitsofrenia,
vaikka hän olikin yksi tämän larpin tervejärkisimmistä
hahmoista. Paetakseen kohtaloaan hän uppoutui rajatietoa
käsitteleviin kirjoihin ja uskoi pystyvänsä puhumaan kuolleiden,
mm. Sodassa kaatuneen sisarensa Sannan kanssa.
Kun vanhemmat saivat tietää hänen harrastuksestaan, toimittivat he
hänet mielisairaalaan. Järkevä ja suhteellisen älykäs Leea
viettikin pelin tallustellen ympäriinsä ja tarkkaillen muita
kantaen jatkuvasti kainalossaan pehmojänistä nimeltä Saastamoinen.
Leean hahmo on kirjoittamieni hahmojen joukossa yksi niistä, joihin
olen kaikkein tyytyväisin.
Nelikymppinen Petteri Myllymäki oli onneton rikas poika. Hän
oli hieman yksinkertainen ja äveriäiden vanhempien iltatähti,
ainokainen ja lellitty silmäterä. Hän sai kaiken haluamansa, mutta
hänen vanhempansa eivät ikinä sallineet hänen tehdä mitään
vähänkään vaarallista. Niinpä kun vanhemmat saivat surmansa
Ahvenanmaalla separatistien tekemässä terrori-iskussa koitti
Petterin tilaisuus, jota hän myöhemmin katui syvästi. Hän
tutustui oudon kultin ylipappiin joka käytti itsestään nimeä
Mefisto ja oli myyty. Mefisto käytti häntä hyväkseen
kaikilla tavoin. Kun Petteri lopulta kävi lähellä kuolemaa
osallistuttuaan uhrirituaaliin, jossa häntä viilleltiin, hakeutui
hän itse hoitoon. Hän kärsi harhoista ja oudosta läsnäolon
tunteesta. Itse hän uskoi, että jokin kultin
demoninmanausrituaaleista oli onnistunut turhankin hyvin, mutta
sairaalassa hänen todettiin kärsivän harhoista ja paranoiasta.
Harjoittamansa viiltelyn takia hän oli myös vaarallinen itselleen.
Onnekseen Petterillä oli yhä hieman rahaa ja niinpä hän saattoi
hankkia itselleen hoitojakson Linnunmaidossa. Petterin kirjoitti Outi
Piltonen.
Juha Logren oli
25-vuotias mies, joka nuorehkosta iästään huolimatta oli
onnistunut kokeilemaan lähes jokaista saatavissa olevaa
huumausainetta. Ne olivat laukaisseet hänessä psykoottisen
persoonallisuushäiriön ja ajaneet hänet hänet psykiatristen
hoitojaksojen ja katkaisuhoitojen putkeen, josta ei paluuta ollut.
Juha tunsi Leean, sillä hän oli tutustunut naiseen sairaalassa.
Kaksikko piti toisistaan ja koetti auttaa toisiaan aina kun se oli
mahdollista. Juha rakasti aivan erityisesti taideterapiaa, sillä hän
oli etevä piirtäjä ja maalaaja. Pahaksi onnekseen hän oli
satuttanut kätensä pahasti yrittäessään edellisen trippinsä
aikana lyödä kätensä läpi tv:n kuvaputkesta. Niinpä pelaaja
joutuikin viettämään koko pelin kädet siteissä. Juhan hahmon
kirjoitti muistini mukaan Outi.
25-vuotiaan
Henry "Pokka" Lokan elämä
oli ollut varsin vauhdikasta. Pokalla oli todettu kaksisuuntainen
mielialahäiriö ja maniavaiheessa hän oli onnistunut tekemään
vaikka mitä. Hänellä oli sadoittain naissuhteita, hän oli
valmistanut ja kaupitellut huumeita, erityisesti "tippaa"
sekä tehtaillut rikoksia. Niinpä hän oli ehtinyt istua
vankilassakin, mutta viimeisin tuomio oli muutettu pakkohoidoksi.
Pokan vanhemmat olivat varakkaita ja he olivat lopulta niin
kyllästyneitä poikansa rettelöintiin että kustansivat hänelle
hoitojakson Linnunmaidossa. Pokan hahmon kirjoitti Jaakko Virtanen.
Pelinjohtohahmot
Linnunmaito
poikkesi tavallisesta larpista voimakkaasti siinä suhteessa, että
pelissä oli yhtä paljon pelinjohtohahmoja kuin pelaajia.
Pelinjohtohahmot toimivat paikan työntekijöinä ja pyrimme luomaan
heistä niin yliampuvia stereotypioita, että pelaajille muodostuisi
heidän välityksellään illuusio oudosta ja pelottavasta
maailmasta. 12 tunnin pelin viettäminen pelinjohtohahmon nahoissa
oli paitsi rankkaa, myös vapauttavaa. Se antoi meille mahdollisuuden
irrotella ja tehdä itsestämme myös pilaa. Pyrimme pysymään
itsekin hahmoissamme niin paljon kuin mahdollista vaikka pelaajat
olisivatkin olleet toisaalla. Mielestäni se antoi pelikokemukseen
aivan omanlaistaan syvyyttä.
Jenni Leivon alistuva ja lempeä hahmo Lahja Taivainen |
Linnunmaidon
johtajapariskunta, Ylermi ja
Yrsa Ylä-Luomi eivät
olleet kummassakaan pelautuksessa paikalla, mutta heihin viitattiin
jatkuvasti ja pelinjohtohahmot tekivät asioita omien sanojensa
mukaan heidän suosituksestaan. Heistä pyrittiin muodostamaan
pelaajille välinpitämätön ja poissaoleva kuva.
Keittiömestarina
toimivaa, Taivaskirkon laillistettua pastoria Sulo
Taivaista pelasi Martti Huusko.
Sulo oli melko leppoisa mies, joka vietti suurimman osan peliajasta
keittiössä yhdessä vaimonsa, leivontaterapeutti Laina
Taivaisen kanssa. Varsin kapean
maailmankuvan omaavana ja potilaita pullaterapiassa auttelevana
Lainana hääri Jenni Leivo.
Liikuntaterpeutti
Urpo Pahalainen pyrittiin
esittämään äksynä ja komentelevana hirviönä, joka pakotti
potilaat ulos säällä kuin säällä keppijumppaamaan.
Ensimmäisessä pelautuksessa sää oli aurinkoinen, mutta toisessa
pelautuksessa satoi räntää ja pelaajapoloiset joutuivatkin
jumppaamaan kylmässä ja märässä. Urpoa nimiteltiin pelin aikana
muunmuassa kenraaliksi. Urpo
Pahalaisen nahoissa joutui aikaansa viettämään Jaakko Virtanen.
Oma hahmoni, Arja "Artsy" Karjalainen |
Itse
pelasin taideterapeutti Arja "Artsy" Karjalaista.
Arja oli mieltynyt kaikkeen äärimmäisen värikkääseen ja
pääsinkin toteuttamaan itseäni sistuaessani isoisäni talon
olohuoneen taidetarpiasaliksi. Maalasimme etukäteen muutamia
peiteväritöitä ja askartelimme kollaseja lehdistä leikatuista
kuvista. Koristelimme niillä olohuoneen seinät. Säästimme
tarkasti myös einsmmäisessä pelautuksessa tehdyt työt ja käytimme
niitä toisessa pelautuksessa. Taideterapiahuone oli mahdollisimman
värikäs: siellä oli kirkkaanvihreä viltti, oranssiksi värjätyllä
lampaantaljalla koristettu nojatuoli, sinisiä kukkakuvioisia
tyynyjä... Kuuntelimme taideterapiatunnin aikana Frozen
Silencen rentoutusmusiikkia.
Taideterapiasalissa pelaajahahmot saivat tuoda tuntojaan esiin
taiteen keinoin. Kaikenlaisten kuvien piirätminen oli sallittua,
vaikka toisinaan muu henkilökunta järkyttyikin kuvista. Aina
käydessään taideterapiahuoneesta Laina Taivainen ihaili
kirkkoveneen kuvaa ja kutsui sitä "auringoksi".
Psykologi
Kukka-Maaria Teräväinen-Urkkina
sörkki pelaajahahmojen aivoja pääpelinjohtaja Outi Piltonen. Hän
piti pelaajahahmoille ryhmäterapiaistunnon sekä järjesti
tarvittaessa yksityisterapiahetkiä.
Linnunmaidon psykologina toimi Kalevi Koppelo, jota potilaat
hänen selkänsä takana nimittivät Kopeloksi. Hän oli
hieman eriskummallinen mies, joka puuhaili paljon talon kellarissa.
Tarvittaessa hän antoi hahmoille rauhoittavia lääkkeitä
pistoksena. Pelin alussa hän myös tarkisti jokaisen potilaan,
keskusteli hänen kanssaan ja jakoi lääkkeet. Kalevi Koppelona –
ja samalla Hoitokoti Linnunmaidon erityistehostevelhona toimi Petri
Mäntylä.
Maailmankuva
Hoitokoti
Linnunmaidon maailmankuvan ei ollut tarkoituskaan olla erityisen
järkevä tai realistinen. Halusimme luoda jotain, joka kuulostaisi
potilaiden pelaajista todella oudolta ja järjenvastaiselta. Niinpä
Linnunmaidon todellisuudessa elettiin dystooppisessa sisällissodasta
kärsivässä Suomessa. Ahvenanmaa, Lappi ja Pohjanmaa halusivat
irrottautua muusta Suomesta. Ruotsin valtio tuki Ahvenanmaan
irrottautumispyrkimyksiä ja Norja Lapin. Pohjanmaa tunnustautui
ruotsinkieliseksi kuningaskunnaksi, josta käsin tehtiin ryöstöretkiä
muualle Suomeen.
Erityisesti
sota Lapissa nieli joukkoja. Nuorgamiin olikin perustettu
pahamaineinen vapaaehtoislegioona, joka koostui armahduksen saaneista
vangeista. Koska sotilaista oli kova pula, oli myös mielisairaalasta
pääsevillä mahdollisuus värväytyä sotilaiksi. Laadimme ennen
peliä lukuisia erilaisia julisteita, joissa ylistettiin sotilaan
kunniakasta elämää ja teippasimme niitä ympäri hoitokotina
toiminutta isoisäni 50-luvun lopulla rakentamaa taloa Kiikoisissa.
Niitä oli keittiössä, lääkärin vastaanottohuoneena toimineessa
makuuhuoneessa sekä taideterapiahuoneena toimineessa olohuoneessa.
Vastaanottohuoneen pöydältä löytyi myös nippu lomakkeita, joilla
kuntoutujat saattoivat kuntoutusjakson lopussa ilmoittaa halustaan
värväytyä.
Sekä
lääkeyhtiö Pharmanak että menestysteologista maailmankuvaa ajava
Taivaskirkko sponsoroivat Hoitokoti Linnunmaitoa, joten olimme
luoneet molempien propagandamateriaalia peliin. Pölhösti
päällepäinlilimatulla propagandalla oli muutenkin oma osuutensa
pelissä. Pyrimme tekemään propagandasta mahdollisimman hämmentävää
ja vastenmielistä. Ennen nukkumaanmenoa pelissä esimerkiksi
laulettiin yhdessä Oolannin sota, jota säestin kammottavilla
vanhoilla sähköuruilla pelaajahahmojen soittaessa (hyvin
epätasaisesti) rytmiä pääsiäismunan sisuksiin askarrelluilla
rytmimunilla.
Pelin tapahtumat
Hoitokoti
Linnunmaidosta järjestettiin kaksi pelautusta: ensimmäinen oli
25.4.2009 ja toinen 17.4.2010. Kummassakin pelautuksessa oli eri
pelaajat, mutta pyrimme pitämään pelinjohtohahmot ja kulissit
mahdollisimman samanlaisina. Olimme ennen peliä laatineet päivän
tapahtumia kuvaavat kortit kuvineen ja selitysteksteineen.
Teippasimme ne järjestyksessä keittiön kaapinoviin tuomaan
autenttisuuden tuntua ja helpottamaan omaa peliämme. Sää oli tosin
varsin erilainen. Ensimmäisessä pelautuksessa oli ihana lämmin
kevätsää ja Kukka-Maaria Teräväinen-Urkin ryhmäterapiaistunto
voitiin järjestää ulkosalla. Toisessa pelautuksessa satoi räntää,
oli kylmää ja tuulista. Tämä myös näkyi pelaajien jaksamisessa.
Kukka-Maaria Teräväinen-Urkki vaihtaa siteitä Juha Logrenille. |
Pelin
luonteen vuoksi hahmoille oli määritelty hyvin tarkka
vuorokausiohjelma. Peli alkoi hahmojen herätessä päiväunilta.
Isoisäni talon yläkerrassa on kaksi huonetta. Toisesta oli
sisustettu makuutila naishahmoille, toisesta mieshahmoille. Onneksi
vanhassa talossa oli kylliksi sänkyjä – vaikka yksi miehistä,
yleensä se kaikkein pisin, joutuikin nyhjöttämään 50-luvun
lastensängyssä. Herättyään potilaat saivat tulla alakertaan. Oli
Kalevi Koppelon päivittäisen tarkastuksen vuoro.
Saatuaan
Kalevi Koppelolta päivittäiset lääkkeensä yskänlääkekupeissa
(lääkkeinä toimivat erehdyttävästi lääkkeennäköiset
makeiset, jotka oli laitettu tyhjiin oikeisiin lääkepurkkeihin
illuusion luomiseksi) suuntasivat potilaat ulos Urpo Pahalaisen
liikuntaterapiaa varten. Vuorossa oli keppijumppaa. Olin itse
valmistautumassa taideterapiaistuntoon ja katselin sisältä, miten
hahmopoloiset kyykkivät epätahdissa. Juha Logrenin oli lähes
mahdotonta siteiden takia saada otetta kepistä, joten keppi
teipattiin urheiluteipillä hänen käsiinsä. Poloinen Leea
puolestaan yritti pitää yhtä aikaa sekä keppiä että
pehmopupuaan Saastamoista.
Keppijumppaa ensimmäisessä pelautuksessa |
Keppijumpan
jälkeen oli vuorossa ryhmäterapiaistunto. Outi kertoi jälkeenpäin
olleensä ensimmäisen pelin istunnossa varsin ilkeä. Hän oli
toiminut vastoin kaikkia oikean terapiaistunnon periaatteita:
ilkeillyt pelaajahahmoille näiden traumoista ja paljastanut näiden
salaisuuksia. Toisessa pelautuksessa Teräväinen-Urkki oli kuitenkin
säälinyt räntäsateessa huhkineita pelaajahahmoja ja
ryhmäterapiaistunto oli mukavampi.
Seuraavaksi
oli vuorossa oma osuuteni, taideterapiatunti. Olin asetellut pöydälle
erilaisia taidevälineitä: muunmuassa sormivärejä ja peitevärejä
sekä siveltimiä. Kun olin istuttanut potilaat pöydän ääreen
paikoilleen autoin heitä valitsemaan välineet työtään varten.
Jokaiselle paikalle oli jo valmiiksi aseteltu A3:n kokoinen
piirustuspaperi. Artsy oli suunnitellut päivän taideterapian
huolella ja hän kehotti potilaita tuomaan esille elämänsä
positiivisimman asian. Taustamusiikin soljuessa kauniina ryhtyivät
pelaajahahmot taiteilemaan. Lopputuloksena oli monia hätkähdyttäviä
kuvia: värikäs sormivärein maalattu lohikäärme, kuva kuolleesta
sotilaasta, auringonlasku... Ensimmäisessä pelautuksessa
taideterapiatunti sujui välikohtauksitta. Toisessa puolestaan äänet
yltyivät Riina Lavikaisen päässä ja käskivät häntä
puhkaisemaan siveltimellä tärykalvonsa. Urpo Pahalainen ja Kalevi
Koppelo taluttivat verta vuotavan Riinan naapurihuoneeseen ja hän
palasi takaisin viimeistelemään taideteoksensa tekovereen kasteltu
sidetaitos korvansa päälle teipattuna.
Taideterapian
jälkeen aloimme kaikki olla nälkäisiä. Onneksi vuorossa olikin
päivällinen. Ensimmäisessä pelautuksessa Sulo Taivainen oli
loihtinut itse kalapihvejä – ja toisessa pelautuksessa menimme
asteen pidemmälle ja pelaajahahmot saivat tyytyä valmislihapulliin
ja perunamuusiin. Lisukkeena tarjottiin näkkileipää ja
coleslaw-salaattia molemmissa pelautuksissa. Söimme itse Martin
tekemää muhevaa, ihanaa lasagnea, jonka tuoksu leijaili kaikkialle.
Totuuden nimissä on mainittava, että maksoimme itse lasagnen
raaka-aineet ja tarjosimme sitä pelaajillekin pelin jälkeen.
Tarkoituksena oli kuitenkin pelin aikana luoda illuusiota
eriarvoisuudesta. Ensimmäisessä pelautuksessa aterialla sattui
välikohtaus. Henry "Pokka" Lokka piilotti yhden
ruokailussa käytetyistä veitsistä, mutta se saatiin Urpo
Pahalaisen ja Laina Taivaisen avulla takaisin.
Ruokailun
jälkeen oli vuorossa rentoutustuokio. Meillä on ollut
Huvimaja-ryhmän
kanssa tapana laatia erilaisia radio-ohjelmia peliemme pelaajan
iloksi/riessaksi eikä Linnunmaito ollut poikkeus. Linnunmaidossa
kuuntelutimme pelaajahahmoilla Into Puhakan
rentoutustunnin,
surkuhupaisimman Into Puhakka -shown jonka olemme ikinä tehneet.
Showhun oli yhdistetty erilaisia hahmoihin vaikuttavia elementtejä,
mm. Black metal -musiikkia, jonka tehtävänä oli aiheuttaa
hallusinaatiokohtaus Petteri Myllymäelle. Ensimmäisessä
pelautuksessa se onnistukin, mutta toisessa pelaajat olivat niin
väsyneitä, että osa heistä nukahti rentoutustuokiota
kuunnellessaan.
Rentoutustuokion
jälkeen oli jälkiruoan vuoro – hahmojen piti vain itse osallistua
sen valmistukseen. Oli vuorossa Laina Taivaisen
pullaterapia, joka tarjosi
hahmoille tilaisuuden ilmaista tunteitaan muovailemalla taikinaa.
Odotimme etukäteen saavamme eteen erilaisia härskejä pullia, mutta
yllätyksemme oli suuri, kun pullat olivatkin oikein söpöjä ja
tavallisia. Osoittelevin pulla oli Urpo Pahalaisen näköinen. Kun
pullat oli paistettu, saivat hahmot syödä niitä. Niitä oli tosin
niin paljon, että pakastimme pelin jälkeen osan.
Pullien
jälkeen oli kuitenkin aika ottaa esille kovat keinot. Oli Urpo
Pahalaisen vetämän rangaistustuokion aika. Rantaistustuokio oli
ainakin minusta varsin nöyryyttävä – se oli sen tarkoituskin.
Jokainen pelaajahahmo joutui vuorollaan käymään läpi päivän
aikana tekemänsä virheet naruun ripustettu wc-paperirulla
kaulassaan. Hänen käskettiin ottaa rullasta aina yksi paperi ja
pyytää virheitään anteeksi. Ensimmäisessä pelautuksessa Leeaa
syytettiin jostain virheestä ja Juha Logren ja Pokka Lokka tulivat
hänen tuekseen. Tuokiosta kehkeytyi varsin kiivas.
Rangaistustuokion
jälkeen oli iltapalan vuoro. Ensimmäisessä pelautuksessa
tarjottiin pelaajille kaura-luumupuuroa, sillä aikomamme Pajalan
puuro paloi hieman nolosti pohjaan. Jatkoimme samalla linjalla
toisessakin pelautuksessa.
Rangaistustuokion
jälkeen oli aika rauhoittua musiikin parissa. Pelinjohtohahmot
jakoivat pelaajahahmoille kullekin sopivan rytmimunan. Niitä oli
erilaisia: joidenkin sisällä oli mehupillin kappaleita, toisten
sisällä pikkukiviä tai riisiä. Kun jokaisella oli päivän
mielialaan sopiva soitin, säestin kammottavalla rumba-biitillä
Oolannin sodan. Se pysynee pitkään hirveimpänä
musiikkielämyksenäni.
Iltalaulun
jälkeen jaettiin lääkkeet ja Sulo Taivainen piti lyhyen
iltahartauden, olihan hän Taivaskirkon laillistettu pastori. Sen
jälkeen pelaajat saivat halutessaan nukkua hieman. Hämmästyttävää,
mutta molemmissa pelautuksissa lähes kaikki nukkuivat.
Sulo Taivaisen painajaisversio. Pöydällä myös Joonas Valkealan käsi. |
Pelinjohtajilla
ei sen sijaan ollut lainkaan aikaa levähtää. Valmistelimme
pelaajien nukkuessa alakertaa. Kuten Hell's Kitchenissä
tapahtui Linnunmaidossakin
muutos, tällä kertaa vielä pahempaan ja kaoottisempaan suuntaan.
Kalevi Koppeloa esittävä Petri Mäntylä oli
jo aiemmin iltapäivällä suunnannut talon suureen kellarikerrokseen
rakentelemaan labyrinttia suoraan helvetistä. Itse keskityin
taideterapiahuoneeseen. Poistin kaikki väriläiskät ja ryhdyin
maalaamaan tekoverellä sormivärimaalauksia. Olimme säästäneet
ensimmäisen pelautuksen verimaalaukset ja olin koristellut
olohuoneen seinät niillä. Lakkasin aiemmin värikkäät kynteni
mustiksi, vaihdoin värikkäät vaatteeni mustiksi ja laitoin päähäni
mustan peruukin. Kaiken mustuuden päälle vedin värikkään
alunperin Thaimaasta tuliaisena saamani kylpytakin. Normaalisti niin
siveä ja vaatimaton Laina Taivainen esiintyi lakanaan kääriytyneenä
syöden hekumallisesti rypäleitä ja esitellen pornolehteä, Urpo
Pahalaisesta kuoriutui todellinen hirviö ja Sulo Taivainen pyöritti
keittiössä tyhjää lihamyllyä vessapaperirulla kaulassaan.
Jeminaa varten suunnattuna yksityiskohtana olimme piirtäneet Petri
Mäntylän proppivarastosta löytyneelle muoviselle irtokädelle
mustalla kajal-kynällä täsmälleen samanlaisen aurinkotatuoinnin,
jollainen myös Joonas Valkealalla oli.
Kun
kaikki oli valmista, pelaajahahmot herätettiin voimistuvalla Hell's
Kitchenillä. He saivat omaan
tahtiinsa tulla alakertaan. Siellä heitä odottivat outojen
hahmojemme vieläkin oudommat painajaismuunnelmat. Kalevi Koppelo
kävi hakemassa lopulta yksitellen heidät alakertaan kohtaamaan
viimeiset kauhut. Jokaiselle hahmolle oli varattu omansa. Riina
Lavikaiselle esiteltiin pääkalloa, jonka Kalevi Koppelo väitti
kuuluneen hänen äidilleen – ja sen jälkeen hän kertoi olevansa
itse Riinan isä. Jemina Kärkkäiselle Kalevi Koppelo lausui juuri
täsmälleen samat sanat, jotka hyväksikäyttävä opettaja oli
sanonut hänelle hahmossa. Leea Virtanen kohtasi pimeässä
pannuhuoneessa edesmenneen sisarensa (jota esitti Outi Piltonen) ja
sen jälkeen hänen rakas pehmopupu Saastamoinen uhkasi joutua
kidutuksen uhriksi; Petteri Myllymäelle Outi muuntautui Mefistoksi,
joka oli tullut kutsumaan hänet luokseen, Juha Logrenia vaivasivat
menneisyyden haamut ja Henry "Pokka" Lokka sai tappavan
annoksen "tippaa" (jonka virkaa toimitti sitruunamehu).
Olivatko
painajaisjakson tapahtumat todellisia? Sitä emme tiedä. Halusimme
jättää sen pelaajien pohdittavaksi. Kenties Joonas Valkonen oli
tosiaan muutanut Yhdysvaltoihin ja teki siellä nousujohteista uraa
muusikkona – tai kenties hänen ruumiinsa tosiaan löytyi
Linnunmaidon kellarin suuresta arkkupakastimesta. Hahmot olivat
pelinsisäisessä todellisuudessa lääkeyhtiö Pharmanakin
vastentahtoisia koekaniineja ja saattoi tietysti olla, että
kokeiluasteella olevat lääkkeet olivat aiheuttaneet heille
hallusinaatioita.
Palaute
Peli
oli hyvin intensiivinen ja rasittava sekä pelinjohdolle että
pelaajille. Pelin jälkeen järjestimme pelinpurkutilaisuuden
keittiössä; samalla pelaajat saivat tilaisuuden syödä leipomiaan
pullia ja lasagnea. Molemmilla pelautuskerroilla palautteet olivat
kiittäviä. Saimme ensimmäisessä pelautuksessa myös muutamia
rakentavia parannusehdotuksia, joita toteutimme toisessa
pelautuksessa.
Pelinjälkeisten
keskustelujen perusteella peli onnistui herättämään pelaajissa
pohdintoja. Pelaajat kuvailivat voimattoman raivon kokemuksia
hahmojen joutuessa nöyryytetyiksi. Myös lääkkeidenkäyttö
herätti paljon keskustelua. Pelin ei ollut tarkoitus tarjota
minkäänlaisia oikeita vastauksia tai tuputtaa tiettyä näkemystä,
vaan tarjota pelaajille mahdollisuutta asettua toisen asemaan ja
kokea jotain outoa ja hieman pelottavaakin. Käsittääksen koko
työryhmä oli jälkikäteen varsin tyytyväinen Hoitokoti
Linnunmaitoon. Yritimme antaa pelaajille mieleenpainuvan kokemuksen
ja saimme sellaisen myös itse molemmilla pelautuskerroilla.
Oman
kokemukseni mukaan larppaaminen on voimakas luova väline ja se
harjoittaa kykyä asettua toisen asemaan. Linnunmaidon kohdalla
pelaajille tehtiin selväksi jo ennen ilmoittautumista, että
kyseessä oli raskaita teemoja käsittelevä peli. Kerroimme
rehellisesti suurin piirtein, mitä oli tulossa. Näin joukkoon
valikoitui kummallakin kerralla pelaajia, jotka kokivat pelin
antoisana. Kuten larpeissa aina, oli Linnunmaidossakin luonnollisesti
koska tahansa mahdollisuutena keskeyttää liian ahdistava tai
vaarallinen tilanne sanomalla hold
mutta kukaan ei kertaakaan käyttänyt sitä. Rauhoitetuksi tuleminen
tarjosi myös mahdollisuuden pelaajalle poistua ahdistavasta
tilanteesta ja rentoutua hetken.
Suosittelen
kaikille larppaamisesta tai roolipeleistä kiinnostuneille myös
rankkojen aiheiden läpikäymistä pelin avulla. Jos omat voimavarat
vain sallivat, voi kokemus olla varsin antoisa.
Vaikuttipa ahdistavuudessaan aika siistiltä kokemukselta. Pitää ehkä joskus itteki ängetä mukaan johonki larppiin. Ois mielenkiintosta kokeilla, miltä se tuntuu.
VastaaPoistaReetta, mukava kuulla, että Linnunmaito vaikutti kiinnostavalta. Joskus ahdistavat larp-kokemukseet voivat olla hyvin vaikuttavia, perimmältäänhän ne ovat turvallisia, sillä tilanteen voi keskeyttää, jos se käy liian ahdistavaksi.
VastaaPoistaSuosittelen ehdottomasti larppaamisen kokeilemista. Aloittaa voi myös esimerkiksi aloittelijoille sopivista larpeista, vaikkapa Rajakatse-kampanjasta. Tulen kirjoittamaan siitä jutun yhdessä Jenni Leivon kanssa myöhemmin tänä vuonna.
Kiitos, Maria, mainiosta bloggauksesta! Kertomuksesi on syväluotaava ja mausteikas kertomus lempi-ideastani, mikä yhteisten ystävien avulla muodostui hienoksi peliksi. Käytäntö ja muuttuneet elämäntilanteet estävän tätä peliä näkemästä enää päivänvaloa, mikä on sinänsä sääli - kuitenkin Linnunmaito projektina oli elämäni paras.
VastaaPoistaToivottavasti pelin tarina elää vielä eteenpäin joskus, jos ei muualla, niin ainakin tässä hienossa kertomuksessa.
Hieno artikkeli, oli mielenkiintoista lukea tällaiseta aiheesta! :) Kiitos. Erityisen kiinnostavaa oli kuulla miten olitte tteuttaneet rekvisiitat ja taustat: julisteet, taiteet, ja hauskaa että pelissä oli ruuanlaittoa ym. Kiinnostaisi kuulla enemmänkin välineistöpuolesta ja asuista larpeissa jos joku haluaa aiheesta postata.
VastaaPoistaAnonyymi: itse olen larpeissa toiminut yleensä enemmän kirjoitus/suunnittelu- ja ruoanlaittopuolella, voisin harkita hyvinkin kirjoittavani esimerkiksi larp-ruoista tulevaisuudessa, kenties yhteistyössä jonkun toisenkin kokeneen larpinjärjestäjä-nörttitytön kanssa.
VastaaPoistaMitä tulee larp-asuihin, löytyy muita nörttityttöjä, jotka tietävät aiheesta paljon enemmän. Koska aihetta kohtaan esiintyy kiinnostusta, voimme alkaa pohtia artikkelia. Artikkelitoivomukset ovat muutenkin varmasti tervetulleita.