Henna Teitto
Suomenlinnan kesäteatterissa esitetään tänä vuonna Ryhmäteatterin toimesta J.M.Barrien Peter Pan-näytelmää. Tarina pojasta, joka ei koskaan kasvanut aikuiseksi on kuulunut suosikkeihini jo lapsuudesta asti. Piraatteja, seikkailuja ja tikittävä krokotiili – varma keino vangita pieni (ja isompikin) mieli! Joten suuntasin Hyvän Omantunnon linnakkeeseen heinäkuun ensimmäisenä lauantaina katsastamaan ohjaaja Juha Kukkosen vision näytelmästä.
Peter Pan ja Helinä-keiju |
Kukkosen sovitus osoittautui ammentavan
isnpiraationsa punkista ja kapinallisuudesta. Näyttämön
lavasteissa lukee isolla ”PUNK”, useammassakin kohtaa. Isä ja
Äiti Kultanen ovat nuoruudessaan olleet punkrokkareita. Ja Peter Pan
on pillifarkuissaan ja keesissään punkin ilmentymä. Näytelmän
musiikkipuoli hoidetaan Pelle Miljoonan ja Tuomari Nurmion lauluilla.
Toisin kuin odotin, tarinan
todellisessa maailmassa tapahtuvat osuudet olikin yllättäen
sijoitettu nykypäivän Suomeen, Helsinkiin. Vaikka tämä tekee
tarinasta ehkä helpommin lähestyttävän lapsikatsojille,
henkilökohtaisesti en kauheasti lämmennyt ajatukselle. Kultasten
perhe asustaa Käpylässä, vihreässä mansardikattoisessa talossa,
jonka ikkunasta Peter Pan eräänä iltana tupsahtaa perheen lasten
elämään ja houkuttelee heidät mukaansa Mikä-Mikä-Maahan
seikkailemaan. Mikä-Mikä-Maassa Leena, Jukka ja Mikko tutustuvat
Kadonneisiin Poikiin, jotka oitis tekevät Leenasta kaipaanmansa
äitihahmon.
Leena taistelemassa merirosvoja vastaan |
Ryhmäteatterin sovitus tuntuu pyörivän
enimmikseen Alina Tomnikovin esittämän Leenan ympärillä. Sen,
miten Leena kokee roolinsa tyttärenä, sisarena ja poikakatraan
äitinä sekä yhtenä Peterin ”tyttöystävistä”. Tomnikovin
Leena ei jää avuttomaksi, vaan on kipakka hahmo, joka toisaalta
pitää kyllä huolen pojista, mutta pitää myös kovaa jöötä.
Eikä epäröi antaa Peterin kuulla kunniansa.
Peter merirosvolaivan kannella Kadonneiden Poikien kanssa. |
Riku Niemisen Peter Pan on ihailua
janoava, itsekäs ja vastuuta pakoileva poika, joka ei halua
käsitellä tunteitaan. Jos tähän on pyrittykin, Nieminen tekee
hienon roolisuorituksen, sillä hän onnistuu muuttamaan käsitykseni
Peteristä. Veikeän ja hieman hakoteillä olevan, positiivisella
tavalla ilkikurisen pikkupojan sijaan näyttämöllä seikkaileekin
tyyppi, joka ei kauheasti tunnu piittaavaan toisten tunteista, kunhan
asiat menevät niinkuin hän haluaa. Silti Peter on niin hurmaava,
ettei häntä voi olla kannustamatta. Ja Niemisen kiekaisu on pirun
komea!
Kapteeni Koukku |
Näytelmän Kapteeni Koukku on
hurmaava. Pahansisuinen, ilkeä, turhamainen ja petollinen – siis
täydellinen! Robin Svartström tekee kaksoisroolin Koukkuna ja isä
Kultasena. Mieleenpainuvampi näistä rooleista on katkeroituneen
oloinen Koukku, joka, kuten Peter, hermostuu, jos asiat eivät mene
hänen mielensä mukaan. Joku Kadonneista Pojista nokkelasti
heittääkin ilmaan ajatuksen, josko Kapteeni Koukku onkin Peter
Panin alter ego.
Muita mieleenpainuvia roolisuorituksia
oli Juha Suihkon hellyyttävä Kadonnut Poika Hyytelö. Mustasukkaista Helinä-keijua ihmisen kokoisena esitti Sanna Warsell, mutta suurimmaksi osaksi Helinä näyttäytyi valopallona.
Peter nostattaa Mikon ja Jukan taisteluhenkeä. |
Puvustus oli erittäin
hyvin onnistunut. Eritysesti pidin Kapteeni Koukun
goottivampyyri-lookista ja Leenan Mikä-Mikä-Maan asusta, jossa oli myös ripaus merirosvohenkisyyttä. Taistelukohtaukset olivat
näyttäviä ja jännittäviä. Arvostin sitä, että myös Leena
ottaa osaa taisteluihin ja kepeästi päihittää merirosvon jos
toisenkin. Lavastus ei minua täysin sytyttänyt, vaikkakin se taipui
näppäräsi useaksi eri paikaksi. Ehkä sitä punkia ei olisi ihan
niin paljon tarvinnut korostaa.
Kaikenkaikkiaan Ryhmäteatterin Peter
Pan oli onnistunut näytelmä. Se herätti tunteita ja piti
mielenkiinnon yllä, vaikka teatterin epämukava katsomo ja katokseen
ropiseva sade tekivät parhaansa estääkseen sen. Jos vielä liput
saatte, suosittelen lämpimästi. Ja vinkkinä: Kannattaa mennä
ajoissa jonottamaan, jotta saatte hyvät istumapaikat! ;)
Kuvat: Ryhmäteatteri/Tanja Ahola
Kuvat: Ryhmäteatteri/Tanja Ahola
Muistaakseni juuri tuon isä- ja merirosvoroolien tuplaus kuuluu alkuteokseen ja se lisääkin eittämättä tarinaan tasoja.
VastaaPoistaMinua kiinnostaisi kuulla josko kukaan on lukenut Peter Pank-sarjakuvaa ja missä määrin se on vaikuttanut tähän punk-tulkintaan? Muistan vain kannet, se on muuten mennyt minulta ohi.
Vaikka tarinan siirtäminen Suomeen on varmaan yllä mainituista syistä ihan jees, juuri punk-aspekti tuntuu hieman kaukaa haetulta. Ainakaan se ei varmaan lisää katsomon lapsille ja nuorille tarinaan mitään – kai se on tapa auttaa mun sukukupolvea suhtautumaan siihen, että meidän olisi nyt tarkoitus eläytyä vanhempien rooliin.
Hassua ajatella, että viktoriaaniset herra ja rouva Kultainen ovat hyvin saattaneet olla esim mun ikäisiä (34). Hih :D
Kivan positiivinen arvostelu! Minusta Leena, Alina Tomnikov oli aivan erinomainen. Veikkaannettä hänestä tulee elokuva- ja teatterimaailmmamme Supertähti. Pidin siitä, kuinka sovituksesa pohdittiin vanhemmuutta, perheen perustamista ja muita nuoren aikuisen asioita. Tänämpäivänä niin monet nuoret eivät HALUA kasvaa aikuisiksi. Viisi tähteä Ryhmikselle
VastaaPoista,