Maria Blomqvist ja Jenni Leivo
Rajakatseen seudulla on vanha taverna
Useimmat
suomalaiset larppaajat eli vanhemmalta nimeltään live-roolipelaajat
lienevät kuulleet Rajakatse-larp-saagasta.
Kyseessä on epäilyksettä Suomen pitkäaikaisin larp-jatkumo eli
kampanja. Ensimmäinen
Rajakatseen maailmaan sijoittuva peli pelattiin talvipakkasilla
vuonna 1995. Vuonna 1996 yksittäinen peli sai jatkoa peräti neljän
larpin verran eikä tahti ole sen jälkeen hiipunut.
Varhaisimmista
Rajakatse-peleistä ei kummallakaan tämän artikkelin kirjoittajista
ole kokemusta. Aloitin itse larppaamisen vuonna 1995, mutta tuolloin
kultaisella 90-luvulla olivat piirit paljon hajanaisemmat kuin
nykyisin. Kännykkä oli vain harvalla eikä internetiä vielä
tuolloin käytetty peleistä tiedottamiseen. Larppeihin
ilmoittauduttiin täyttämällä käsin paperille tulostettu
ilmoittautumislomake ja postittamalla se, soittamalla kaverin
lankapuhelimeen tai sitten kasvokkain. Hahmo sekä usein tiukka
tulostettu tai painettu paketti pelimaailmasta kertovaa tietoa
saapuivat myös postitse. Tieto peleistä levisi Larppaaja-lehdessä
julkaistun Larp-kalenterin, peleissä jaettujen paperille
tulostettujen mainosten sekä viidakkorummun kautta. Ei siis liene
kummallista, että varsinaisesti havahduin Rajakatse-kampanjan
olemassaoloon vasta joskus 2000-luvun puolella.
Tällä
hetkellä Rajakatse-maailmaan sijoittuvia pelejä pelataan yleensä
vuoden aikana ainakin kolme kappaletta: kevätpeli, keskikesän
kaksipäiväinen peli sekä syyspeli. Tavallisesti pelien ikäraja on
ollut K-18 vastuukysymysten ja peleissä sallitun kohtuullisen
alkoholinkäytön vuoksi. Kevätpeliin on viime vuosina otettu mukaan
vanhempiensa tai muun huoltajansa kanssa tulevia lapsipelaajia,
joille on kirjoitettu mainioita lapsihahmoja. Suurempien pelien
lisäksi järjestetään myös pienempiä Bokean tontulle sijoittuvia
pelejä sekä toisinaan letkeitä talkoopelejä.
Taverna Vanha pipari Kuva: Halcyon Pale |
Rajakatseen maailma
Rajakatseen
voisi karkeasti luokitella alhaisfantasiamaailmaksi; toisin sanoen
suurin osa pelien hahmoista on tavallisia pulliaisia ja vaikka
taikuutta maailmassa esiintyykin, eivät ihmeet suinkaan ole
arkipäiväisiä eivätkä taikataidot ole jokaisen ulottuvilla.
Pelissä voi toki
pelata myös taitavaa loitsijaa, mutta sellaiset ovat harvinaisia ja
kokemukseni mukaan usein vain vierailevia hahmoja.
Maailma
on rakentunut vähitellen peli kerrallaan, mikä näin pitkän
jatkumon kohdalla tarkoittaa sitä, että pelillä on vankka ja
runsas historiansa. Sen tunteminen ei kuitenkaan ole millään
tavalla välttämätöntä pelistä nauttimiselle.
Pelinsisäisestikään vain harva hahmo vaikuttaa tuntevan
Rajakatseen alueen historiaa maailmanhistoriasta puhumattakaan.
Uskon, että runsas materiaali tarjoaa kuitenkin pelinjohdolle paljon
herkullisia yksityiskohtia, joita nostaa esiin ja joiden pohjalta
luoda uusia juonenkäänteitä.
Pelien
tapahtumapaikkana on tavallisesti taverna Vanha pipari
välittömine ympäristöineen. Tavernan omistaa varsin värikäs,
joskin viinaksiin mieltynyt isäntä Kaarlo Kempura,
joka ystävänsä Savihaaran kanssa
aiheuttaa hämminkiä tempauksillaan. Kempuran liikemiesvaisto lienee
ollut kohdallaan; taverna on näet rakennettu lähelle Rajakatseen
linnaketta ja sen soturit nauttivatkin usein innolla tavernan
antimista.
Nimensä
mukaisesti Rajakatse sijaitsee rajan tuntumassa: sen koillispuolella
aukeaa Nohvatovin valtakunta
(jonka kieltä mallinnetaan pelissä ruotsilla). Rajakatse sijaitsee
Mahtivuoren valtakunnassa.
Kauempana etelässä on Hurjaviinin
maa (josta isäntä Kempurakin on omien puheidensa mukaan kotoisin).
Myös Hurjaviinissä puhutaan mahtivuorelaisille vierasta kieltä
(sitä mallinnetaan peleissä englannilla). Aivan kuin
valtakunnanraja ei aiheuttaisi tarpeeksi levottomuutta Rajakatseen
alueelle, sijaitsee paikalla ilmeisesti myös erilaisia mystisiä
keskittymiä, jotka aiheuttavat yksinkertaiselle ja rauhaa
rakastavalle maalaisväestölle päänvaivaa aina silloin tällöin
juuri kun sitä vähiten odottaisi. Alueella liikuskelee myös
metsäläisiä, nahkoihin ja kankaanrepaleisiin pukeutuneita ja
peuransarvin koristautuneita ihmisiä. Heidän puheestaan ei
tavallinen maalainen usein ymmärrä tuon taivaallista.
Vaikka
peleissä on toisinaan yliluonnollisia tapahtumia vaikuttavat niitä
enemmän tavallisten ihmisten elämään jokapäiväiset ongelmat:
sadon onnistuminen, karjanpito, sairaudet sekä asema, jonka
yhteiskunta kullekin tarjoaa. Lukutaitokin on vain harvojen
ulottuvilla ja vain harvoilla on rahaa kirjoihin. Niinpä tieto
välittyykin suusta suuhun, kertomusten, tarinoiden ja laulujen
muodossa.
Uskonto
on Rajakatseen maailmassa hyvin tärkeä tekijä. Mahtivuoressa
vaikuttaa Derecas-papisto,
joka pyrkii edistämään Ishaca-nimisen
jumalan oppeja. Derecas-papiston keskuudessa on tulkintaeroja:
etelässä vaikuttaa ankarampi ja kiihkeämpi suuntaus kun taas
pohjoisen papisto suhtautuu usein kysymyksiin joustavammin. Jopa
tavallinen kansa tietää, että Derecas-papistolla on hallussaan
parannustaitoja.
Derecas-papiston rinnalla etenkin Vuoriniityn kaupungissa ja
Rajakateen alueella vaikuttaa naisten maallikkoliike Melinan
sisaret. Melina oli alunperin ponteva Derecas-pappi, jonka
etelästä tulleen ylipappi Paltamonin kansaa alistavat
pamppukaartilaiset surmasivat. Järjestönä Melinan sisaret syntyi
vasta Melinan kuoleman jälkeen vaalimaan hänen opetuksiaan. He
pitävät Rajakatseessa kesäisin yllä vanhan sepänpajan paikalla
sijaitsevaa hengelliselle rauhoittumiselle ja mietiskelylle
omistettua pientä pyhättöään. Sitäkin tärkeämpää on
kuitenkin heidän toimintansa kärsimyksen vähentämiseksi ja pulaan
joutuneiden naisten auttamiseksi. Vuoriniityn kaupungissa Melinan
sisarilla on orpokoti sekä parantola, jossa hoidetaan myös
henkisesti sairaita. Sisarten vapaaehtoiset kulkevat maaseutukylissä
auttamassa, opettamassa lukutaitoa ja tuomassa maallikkoparantajan
taitojaan, esimerkiksi yrttientuntemustaan kärsivien ulottuville.
Derecas-papiston sekä Melinan keskeisimpien opetusten tunnetuksi
tekemistä varten ovat Melinan sisaret myös laatineet Melinan
kirjan, josta on tehty kaikelle kansalle tarkoitettu lyhennetty
kirjanen, joka kulkee nimellä Oppahinen. Aluksi Melinan
sisaret kohtasivat ristiriitaista suhtautumista ja suoranaista
vihamielisyyttäkin, mutta nykyisin tavallinen kansa suhtautuu heihin
varsin myötämielisesti.
Toinen peleissä selkeästi näkyvä uskonto on Zada-jumalan
palvonta. Zadaa palvotaan erityisesti Nohvatovissa ja Vardakovissa ja
Zada-pappi Jojopan on tunnettu näky taverna Vanhalla
piparilla. Zadan palvonnassa on samoja piirteitä kuin
Derecas-uskonnossa, mutta erojakin löytyy: erityisen nöyryyttävänä
Derecas-uskonnon tunnustajat pitävät väitettä, jonka mukaan
Ishaca olisi vain Zadan palvelija ja siis vähäisempi jumala. Zadan
palvonta on uskonnoista patriarkaalisempi: toisin kuin
Derecas-uskossa, eivät naiset voi päästä Zada-papeiksi.
Muualta tulleiden opillisempien uskontojen lisäksi elää kansan
keskuudessa vahvana Myrskynjumalan ja muiden luonnonjumalten
ja -henkien palvonta, vaikka Derecas-papisto onkin tätä tapaa
koettanut kitkeä pitäen sitä harhaoppisena. Myrskynjumalaa on
palvottu jättämällä uhreja erityisille uhrikiville erityisesti
keskikesän aikaan. Luonnonjumalten palvonta elää usein kansan
mielessä rinnakkain Derecas-papiston opetusten kanssa.
Pelipaikka
Rajakatse-pelien
pelipaikkana on toiminut jo pitkään Hollolan
Sairakkalassa sijaitseva Rajakatse Fantasia ry:n käytössä oleva
pelialue. Alueella sijaitsee pelinjohtopiste, joka on pelien aikana
pelinulkoista (off game) aluetta sekä varsinaisella pelialueella
tavernarakennus, nuotiokatos, esiintymislava, vartiotupa, shamaanin
maja, Melinan sisarten pyhättö ja sauna. Rajakatse Fantasia ry
tarjoaa aluetta pelipaikaksi myös muutamalle muulle
pelinjärjestäjälle vuosittain.
Suurin
osa pelin tapahtumista painottuu tavernan ympäristöön. Mikäli sää
suinkin sallii, peleissä oleskellaan paljon ulkosalla. Sateen
sattuessa tunnelmallinen taverna ja muut rakennukset tarjoavat myös
suojaa. Pelaajien onneksi on pelialueella myös kaksi huussia: toinen
tavernan läheisyydessä ja toinen pelinjohtopisteellä.
Yöpymistilaa
alueella on vain rajallisesti, joten erityisesti kaksipäiväiseen
keskikesän peliin kannattaa varata teltta. Teltat pystytetään
metsään pelinjohtopisteen läheisyyteen.
Hahmot ja pelaajan rooli
Outi Piltosen hahmon Kristan vaikuttava maskeeraus on osin Patsi Pohjosen käsialaa. Kuva: Halcyon Pale |
Rajakatse-maailmassa
on muutama mielenkiintoinen erityispiirre moniin pelisarjoihin
verrattuna: niissä yhdellä pelaajalla voi näet olla useampiakin
hahmoja. Oma toinen hahmoni on tosin vain käväissyt pelissä, mutta
tämän artikkelin toisella kirjoittajalla, Jenni Leivolla,
on ollut kampanjassa jo monta hahmoa, joista hän kertoo lisää
alempana. Vakituisten hahmojen lisäksi voi pelaaja ilmoittautua
vapaaehtoiseksi pelaamaan pienempiä ja hetkellisempiä suorituksia,
sivuhahmoja, jotka käyvät pelipaikalla kääntymässä,
aiheuttamassa hämminkiä, toimimassa erikoistehosteena ja
esimerkiksi kuolemassa. Tällaisen ei-pelaajahahmon (EPH:n, NPC:n)
pelaaminen luonnollisesti katkaisee pelaajan eläytymiskokemuksen,
mutta monet pelaavat tehostehahmoja mielellään.
Pelaaja
voi vaikuttaa varsin paljon siihen, millainen hänen hahmostaan
muodostuu. Kampanjan ilmoittautumislomake on pitkä ja siihen voi
lisätä varsin laajalti omia hahmotoiveitaan. Kokemukseni mukaan
pelinjohto myös kuuntelee pelaajien toiveita varsin tarkasti ja
pyrkii tarjoamaan kaikille mielenkiintoisen pelikokemuksen. Peliin
ilmoittautuessaan voi pelaajalla olla hahmon nimen ja taustan
lisäksiä monia muitakin erilaisia toiveita.
Ellei
pelaaja kuitenkaan ole esittänyt erityisempiä toiveita on hänen
hahmonsa ensi kertaa peliin saapuessaan vasta muokkautumassa. Hahmon
taustalla on todennnäköisesti vain muutamia merkittävämpiä
kokemuksia ja hamon nimi ja hahmoa kuvaavat ominaisuusarvot arvotaan
juuri ennen peliä pelinjohtopisteellä Rajakatse-yhdistyksen
Larpmaster-ohjelmaa käyttäen. Näin pelaaja pääsee varsin
vapaasti osallistumaan hahmonsa kehittämiseen. Hahmon pelaaminen
peleissä myös keerryttää hahmon kokemusta. Riippuen siitä mitä
hahmo tekee pelien välillä voi hahmo oppia uusia taitoja. Hahmon
luonteenlaadusta ja erikoispiirteistä voivat pelaajat päättää
itse.
Viime
vuosina on kevätpeleihin otettu myös lapsihahmoja. Kevätpelien
tapahtumat on pyritty pitämään leppoisina ja lapsille sopivina.
Oma nyt 9-vuotias tyttäreni on nyt osallistunut kolmena vuonna
kevätpeliin ja hän on nauttinut niistä valtavasti. Hän on itse
osallistunut oman lapsihahmonsa kehittämiseen ja odottaa innolla jo
seuraavaa kevätpeliä.
Palautteen
antaminen näyttelee pelissä varsin tärkeää osaa. Aiemmin
palautteet annettiin paperisella lomakkeella, jonka kysymyksiin
vastattiin kirjallisesti heti pelin jälkeen, mutta nykyisin
paperilomakkeet on korvattu kannettavilla tietokoneilla, jotka
tuodaan esiin pelin jälkeen. Pelinjohdon kannalta on hyvin tärkeää
saada pelaajien kertomukset, toiveet ja kommentit talteen
tuoreeltaan.
Maisemaa pelialueella Kuva: Kim Blomqvist |
Pelaajaksi Rajakatseeseen?
Oletko
kiinnostunut kokeilemaan larppaamista? Omasta mielestäni Rajakatseen
pelit tarjoavat varmasti oivan tilaisuuden ensimmäisiin kokeiluihin.
Rajakatseella on oma uusvastaava
Patsi Pohjonen, jonka tehtävänä
on informoida ja neuvoa uusia pelaajia. Rajakatseelta voi saada myös
vaatteita ja pehmoaseita lainaan esimmäistä peliä tai
hahmonvaihtoa varten. Taistelunmallinnus hoidetaan Rajakatseessa
pehmoasein, siis käyttäen boffereita tai lateksiaseita.
Tullessani
mukaan Rajakatse-kampanjaan olin itse melko kokenut larppaaja. Sama
pätee myös Jenni Leivoon sekä muihinkin Rajakatseeseen
viehtyneisiin ystäviini. Olen kuitenkin tutustunut peleissä myös
aloitteleviin larppaajiin, jotka ovat viihtyneet Rajakatseen
tunnelmissa. Pelien letkeä ilmapiiri, kiireettömyys ja mahdollisuus
etsiskellä rauhassa omaa hahmoaan tarjoavat hyvän ympäristön
kokeilla ja harjoitella larppaamista. Pitkään kampanjassa mukana
olleet myös neuvovat aloittelijoita mielellään.
Rajakatseeseen
tullessa on hyvä olla tietoinen muutamista juuri tälle pelisarjalle
tyypillisistä käytännöistä. Ensinnäkin Rajakatse-peleissä ei
tarjota yhteisruokaa, vaan peliin kannattaa ottaa omaat eväät.
Pelissä saa tavernalta ostaa pikkurahalla syötävää, esimerkiksi
leipää, makkaraa ja piirakkaa, mutta sen lisäksi ja etenkin jos
päätyy pelin aikana poistumaan tavernan läheisyydestä kannattaa
omissa pusseissa pitää mukanaan naposteltavaa. Itse otan
tavallisesti mukaani pussukan, jossa on ruisleipää, omenia,
juustoa, keitettyjä kananmunia, kuivalihaa, keksejä ja pähkinöitä.
Myös juomavettä on erityisesti kuumina päivinä hyvä pitää
matkassa.
Larppien
osallistumismaksut (eli pelimaksut) eivät yleensä päätä huimaa.
Korkeimmillaankin ne ovat yleensä 20-30 e tuntumassa, mutta
Rajakatse-pelien pelimkasut ovat tätä alhaisemmat: yleensä vain 7
e peliltä. Pelimaksuilla katetaan pelipaikan vuokra tai Rajakatseen
tapauksessa rakentaminen ja kunnossapito, peleissä tarjottavat ruoat
sekä erikoistehosteet ja lavasteet. Pelimaksujen lisäksi kuluja
peleihin osallistumisesta tulee myös puvustuksesta sekä
matkakustannuksista.
Pukujen
löytäminen tai tekeminen Rajakatse-maailmaan on yleensä onneksi
helppoa. Lähtökohdaksi riittää yleensä naisille yksinkertainen
puuvillainen tai pellavainen alusmekko ja yksinkertainen
päällysmekko. Myös housuja ja tunikoita on nähty. Itse saan
herkästi auringonpistoksen ja kärsin hyttysenpuremista, joten olen
käyttänyt hahmollani päähinettä. Kengiksi erityisesti vähän
kulahtaneet nahkasaappaat ovat mainiot, samoin nahkaiset tai
kankaiset tossut – kunhan ne eivät suoranaisesti huuda
moderniuttaan. Miehille taasen housut, tunika ja vyö lienevät se
helpoin perinteinen yhdistelmä. Erikoisemmat hahmot saattavat vaatia
myös vaativampaa asususta, mutta pelinjohto yleensä kertoo asiasta
ajoissa. Pelin ilmoittautumislomakkeessa kysytään myös pelaajan
olemassaolevasta vaatevarastosta. Kirpputorit ja second hand
-liikkeet ovat todellinen aarreaitta: sieltä minäkin olen löytänyt
monia peleissä käyttämistäni vaatteista ja asusteista.
"Miten
pelipaikalle pääsee?" on yleinen ja hyvin järkevä kysymys.
Kyydintarpeesta tiedustellaan jo ilmoittautumisvaiheessa pelaajilta.
Hollola sijaitsee melko lähellä Lahtea, jonne pääsee
junalla. Hämeenlinnasta pelipaikalle saa yleensä autokyydin.
Autokyytejä on yleensä tarjolla myös suuremmista kaupungeista.
Lisätietoa niistä löytää Juorulaudasta tai
Rajakatseen Facebook-ryhmästä.
Esimerkkejä hahmoista
Orvokki "Sulosävel" (pelaaja Maria Blomqvist)
Teela (Mia Pellikka) ja Orvokki "Sulosävel" (Maria Blomqvist) Kuva: Halcyon Pale |
Oman hahmoni Orvokin sain tullessani Rajakatseen syyspeliin ensi
kerran vuonna 2008. Hän oli huoleton soittoniekka ja tarinankertoja,
joka oli saapunut Rajakatseeseen halunaan liittyä Melinan sisariin.
Ensimmäinen pelini meni lähinnä pelimaailmaa ihmetellessä, mutta
huomasin nopeasti imeytyväni mukaan pelimaailman tapahtumiin.
Orvokista tuli nopeasti tärkeä vaikuttaja Melinan sisarkunnassa.
Hahmoni on kirjoitustaitoinen ja toisin kuin sisarjärjestön
perustajilla, varakkaailla Teelalla ja Helialla oli
hänellä paljon enemmän aikaa käytettävänään. Lisäksi hän
oli harjaantunut tarinankertoja, joka osasi esittää oleellisimmat
asiat kuulijoilleen. Onnekseni Melinan sisaret vaikuttivat kaipaavan
juuri Orvokin tapaista hahmoa, jolla olisi aikaa ja mahdollisuus
ryhtyä kokoamaan kertomuksia Melinan elämästä ja kirjoittamaan
niistä kirjaa.
Aluksi Orvokki vietti aikaansa Melinan pyhätöllä ja soitteli ja
viihdytti vieraita taverna Vanhassa piparissa. Vähitellen työ
Melinan sisarten hyväksi vei häntä yhä enemmän mukanaan.
Derecas-papisto suhtautui epäilevästi Melinan kirjan
kirjoittamiseen – jotkut pelkäsivät sen levittävän harhaoppeja
– mutta Melinan sisarten onnistui sopia asia niin, että Orvokki
kirjoitti Melinan kirjaa Derecas-pappi Matteus Masulan valvovan
silmän alla. Orvokki arvosti alusta alkaen Matteusta, joka oli
sovinnollinen ja ystävällinen. Kirja valmistui lopulta vuosi sitten
ja Orvokki saattoi omistautua uusiin haasteisiin. Hän oli
soittoniekkana ollessaan ja kirjan kirjoittamisvaiheessa tutustunut
Derecas-uskontoon ja halusi itsekin papiksi. Niinpä hän vietti
talven opiskellen kaikkea tuntemaansa oppia Vuoriniityn
Derecas-temppelissä ja talven lopuksi hän sai pappisvihkimyksensä.
Niinpä Orvokki onkin nykyisin Derecas-pappi. Monien Melinan sisarten tapaan on Orvokkikin adoptoinut orpolapsen järjestön tukemasta orpokodista. Niinpä hänellä on huollettavanaan nykyisin parantajan opinnoista haaveileva Heinä-tyttö.
Heinä, orpolapsi (pelaaja Elanor Galkin)
Heinän pelaaja, tyttäreni Elanor kertoo omin sanoin hahmostaan seuraavasti: "Heinä on orpolapsi, joka löytyi pyhäkön portailta. Heinää on hauska pelata. Viime pelissä hän suurilta osin yritti ratkaista uhkausviestien arvoitusta. Arvoitus ei vielä selvinnyt, mutta nyt tiedämme ainakin sen, että joku oli pudottanut ne samana päivänä."
Tyttäreni aloitti Heinä-orpolapsen pelaamisen 6-vuotiaana ja nyt 9-vuotiaana hahmo tuli kuin luonnostaan kevään Rajakatse-pelissä. Heinän kantava juoni liittyy toisaalta hänen kadonneisiin vanhempiinsa ja toisaalta siihen, että hän on sopeutunut elämään Orvokin ottolapsena. Heinä löytyi vauvaikäisenä pyhäkön portailta kaulassaan taikakristalli, ainoa muisto hänen kadonneista vanhemmistaan. Heinää onkin kiusannut se, ettei hän tiedä, ovatko hänen vanhempansa elossa vai kuolleita ja niinpä hän on jatkanut heitä koskevien tietojen etsimistä. Keväällä Heinä sai tietää, että hänen vanhempansa ovat kotoisin Hukanmaasta. Heinä suhtautuu tulevaisuuteensa luottavaisesti. Hän haaveilee elämästä parantajana, kenties parantaja Teelan oppilaana Vuoriniityssä tai Rajakatseessa.
Aamu edustaa ehkä suurinta osaa Rajakatseen hahmoista olemalla vain tavallinen maalaisvaimo. Aamun taival alkoi vuoden 2009 Bokean pelissä, Aamu on nimittäin Bokeasta (Mahtivuoren puolelta Bokeaa) kotoisin. Saman vuoden kevätpelissä Aamu oli matkannut Piparille etsimänä onneaan, sillä perheen maatalo menee vanhemalle veljelle ja Aamua ei huvittanut jäädä nurkkiin nyhjäämään.
Jo ensimäisessä pelissä Aamulla kävi tuuri, nimittäin Rajakatseen Linnakkeen seppä otti ja kosi. Hyvin maanläheisenä naisena Aamu totesi sen olevan hyvä kauppa ja nämä kaksi menivät samantein naimisiin. Naimisiin meno ei nimittäin pelissä vaadi muuta kuin papin ja paperia. Seuraavana vuonna Aamu ja hänen seppänsä saivatkin tyttären jolle annettiin nimeksi Lumi. Aamu edelleen aika ajoin tekee töitä tavernalla, vaikka perjaateessa sepän palkalla koko perhe eläisikin.
Aurora aloitti kulkunsa 2007, sen jälkeen minulla oli pelaamisessa taukoa. Aurora on Melinan serkku ja valitettavasti pelissä todisti tämän kuolemaa. Tästä eteenpäin Aurora on ollut Paltamonin ja pamppukaartin verivihollinen. Valitettavasti Auroan käynnit Piparilal ovat olleet aina hyvin ikävän puoleisia, nimittäin viime kesänä hän menetti erään kiltatoverinsa ja sitä edellisenä syksynä joutui itse ongelmiin.
Aurora kuuluu Deinosan-kiltaan noviisina ja on viime vuosina joutunut muunmuassa Kaaoslähteen ja Primaksen kynsiin, tästä hänellä on kasvoissa muistona arpi. Tästä liikkuu paljonkin huhuja, mutta Aurora ei niitä kommentoi.
Viimeisimässä pelissä Aurora päätyi pitämänä kiltakokousta, joita on nyt muutaman kerran pidetty papistojen ja kiltojen välillä Rajakatseesa. Kukaan ei kuollut ja asioita saatiin eteenpäin, joten ehkäpä Aurora teki jotain oikein. Vain tulevaisuus näyttää.
Niin ja yksi silmiinpistävä piirre Aurorassa on: hänen hiuksensa ovat nimittäin milloin minkäkin väriset. Miksi? No sisnun täytyy tulla pelaamaan ja kysyä häneltä.
Jos
olet kyllästynyt pelaamaan hahmoja joissa pitää suorittaa hirveä kasa
tehtäviä on Rajakatse sinua varten. Tosin jos haluat suorittaa, on
Rajakatse myös sinua varten. Rajakatseessa saat nimittäin itse valita
haluatko hahmon joka vain on ja hengaa paikalla, vai hahmon, jolla on
juoniakin. Lisäksi jatkumon takia asioita ei ole ehdottoman pakko
suorittaa pelissä, ne voi jättää myöhemmäksi.
Peleissä voi pelata useampaakin hahmoa halutessaan, jolloin kesken pelin hahmo voi vaihtua. Vaihto tosin voi tapahtua tapaturmien, kuolemien tai muiden syidenkin vuoksi. Tämä vaihtuvuus on osa Rajakatseen viehätystä. Jos haluat pelata sitä lantunviljelijää vuosia niin voit, mutta jos haluat vaihtelua sitä tarjotaan kyllä. Tämänkin takia Rajakatse-pelit sopivat mainiosti aikuisille aloittelijoille.
Jo pelin aloitustyyli erottaa tämän monista muista larpeista. Koska pelinjohtopiste on erillään pelipaikasta, alkaa peli ilmoitettuun kellon aikaan Tavernalla ja sen ympäristössä. Ne jotka ovat yhä pelinjohtajapisteellä tuolloin ilmaantuvat hahmoinaan jossain vaiheessa kun ehtivät, tämä luo tuntua normaalista elämänkulusta. Kaikki eivät ole paikalla sillä tietyllä hetkellä.
Ensi kesän pelit tulevat sivuille tuossa keväällä, joten nyt kaikki Nörttityttöjen lukijat ilmottautumaan jos larppaaminen vähänkään kuulostaa kivalta!
Tyttäreni aloitti Heinä-orpolapsen pelaamisen 6-vuotiaana ja nyt 9-vuotiaana hahmo tuli kuin luonnostaan kevään Rajakatse-pelissä. Heinän kantava juoni liittyy toisaalta hänen kadonneisiin vanhempiinsa ja toisaalta siihen, että hän on sopeutunut elämään Orvokin ottolapsena. Heinä löytyi vauvaikäisenä pyhäkön portailta kaulassaan taikakristalli, ainoa muisto hänen kadonneista vanhemmistaan. Heinää onkin kiusannut se, ettei hän tiedä, ovatko hänen vanhempansa elossa vai kuolleita ja niinpä hän on jatkanut heitä koskevien tietojen etsimistä. Keväällä Heinä sai tietää, että hänen vanhempansa ovat kotoisin Hukanmaasta. Heinä suhtautuu tulevaisuuteensa luottavaisesti. Hän haaveilee elämästä parantajana, kenties parantaja Teelan oppilaana Vuoriniityssä tai Rajakatseessa.
Aamu (Pelaaja Jenni Leivo)
Aamu edustaa ehkä suurinta osaa Rajakatseen hahmoista olemalla vain tavallinen maalaisvaimo. Aamun taival alkoi vuoden 2009 Bokean pelissä, Aamu on nimittäin Bokeasta (Mahtivuoren puolelta Bokeaa) kotoisin. Saman vuoden kevätpelissä Aamu oli matkannut Piparille etsimänä onneaan, sillä perheen maatalo menee vanhemalle veljelle ja Aamua ei huvittanut jäädä nurkkiin nyhjäämään.
Jo ensimäisessä pelissä Aamulla kävi tuuri, nimittäin Rajakatseen Linnakkeen seppä otti ja kosi. Hyvin maanläheisenä naisena Aamu totesi sen olevan hyvä kauppa ja nämä kaksi menivät samantein naimisiin. Naimisiin meno ei nimittäin pelissä vaadi muuta kuin papin ja paperia. Seuraavana vuonna Aamu ja hänen seppänsä saivatkin tyttären jolle annettiin nimeksi Lumi. Aamu edelleen aika ajoin tekee töitä tavernalla, vaikka perjaateessa sepän palkalla koko perhe eläisikin.
Aurora (Pelaaja Jenni Leivo)
Aurora aloitti kulkunsa 2007, sen jälkeen minulla oli pelaamisessa taukoa. Aurora on Melinan serkku ja valitettavasti pelissä todisti tämän kuolemaa. Tästä eteenpäin Aurora on ollut Paltamonin ja pamppukaartin verivihollinen. Valitettavasti Auroan käynnit Piparilal ovat olleet aina hyvin ikävän puoleisia, nimittäin viime kesänä hän menetti erään kiltatoverinsa ja sitä edellisenä syksynä joutui itse ongelmiin.
Aurora kuuluu Deinosan-kiltaan noviisina ja on viime vuosina joutunut muunmuassa Kaaoslähteen ja Primaksen kynsiin, tästä hänellä on kasvoissa muistona arpi. Tästä liikkuu paljonkin huhuja, mutta Aurora ei niitä kommentoi.
Viimeisimässä pelissä Aurora päätyi pitämänä kiltakokousta, joita on nyt muutaman kerran pidetty papistojen ja kiltojen välillä Rajakatseesa. Kukaan ei kuollut ja asioita saatiin eteenpäin, joten ehkäpä Aurora teki jotain oikein. Vain tulevaisuus näyttää.
Niin ja yksi silmiinpistävä piirre Aurorassa on: hänen hiuksensa ovat nimittäin milloin minkäkin väriset. Miksi? No sisnun täytyy tulla pelaamaan ja kysyä häneltä.
Mikä tekee Rajakatseesta erilaisen? á la Jenni.
Taverna Vanha pipari Kuva: Halcyon Pale |
Peleissä voi pelata useampaakin hahmoa halutessaan, jolloin kesken pelin hahmo voi vaihtua. Vaihto tosin voi tapahtua tapaturmien, kuolemien tai muiden syidenkin vuoksi. Tämä vaihtuvuus on osa Rajakatseen viehätystä. Jos haluat pelata sitä lantunviljelijää vuosia niin voit, mutta jos haluat vaihtelua sitä tarjotaan kyllä. Tämänkin takia Rajakatse-pelit sopivat mainiosti aikuisille aloittelijoille.
Jo pelin aloitustyyli erottaa tämän monista muista larpeista. Koska pelinjohtopiste on erillään pelipaikasta, alkaa peli ilmoitettuun kellon aikaan Tavernalla ja sen ympäristössä. Ne jotka ovat yhä pelinjohtajapisteellä tuolloin ilmaantuvat hahmoinaan jossain vaiheessa kun ehtivät, tämä luo tuntua normaalista elämänkulusta. Kaikki eivät ole paikalla sillä tietyllä hetkellä.
Ensi kesän pelit tulevat sivuille tuossa keväällä, joten nyt kaikki Nörttityttöjen lukijat ilmottautumaan jos larppaaminen vähänkään kuulostaa kivalta!
Artikkeliin oli eksynyt muutama asiavirhe ja Rajakatse Fantasia ry:n sivujen linkki oli vaikeasti löydettävissä. Korjasin oheiset kohdat artikkeliin.
VastaaPoistaPaljon kiitoksia huomioista Katariinalle ja Sannalle!