Kuva: Maria Blomqvist |
Ilma
lepäsi kosteana ja kylmänä ympärilläni. Vaikka ulkona oli kesä,
oli täällä, ikiaikaisen luolan kätkössä, ainainen talvi.
Kallioperä kietoi minut nihkeään syleilyynsä. Värisin
tahtomattani. Sininen kaapuni liimautui kiinni ihooni. Täällä olin
aivan yksin niin kuin jokainen valtakunna loitsija ennen minua. Olin
tullut suorittamaan hovivelhon antamaa mystistä tehtävää: minun
oli omin neuvoin selvitettävä Loitsujen luolan arvoitus. Palkaksi
saisin jonkin uuden taikavoiman, niin oli velho luvannut. Vaikka olin
rohkeasti hyökännyt hirveän merikäärmeen kimppuun tulitaioin
hetkeäkään epäröimättä en yhtäkkiä tiennytkään, mikä nyt
neuvoksi. Kuin vastauksena sisäisiin kysymyksiini kuului kaukaa
luolan syvyydestä käheä ääni. Se kimpoili luolan kosteista
seinämistä. "Ken saapui Loitsujen luolaan?" se kysyi.
"En
ole Ken, olen Barbie", vastasin. Samassa ankara kikatus hajotti
viimeisetkin illuusion rippeet: ensimmäistä kertaa roolipelin
pelinjohtamista kokeileva tyttäreni oli kellistynyt sohvalle peliin
osallistuvan ystäväni viereen ja nauroi kasvot punaisina.
Elanorin suunnittelema fantasiamaailma Kuva: Elanor Galkin Valokuva: Maria Blomqvist |
Olen
vetänyt yhdeksänvuotiaalle tyttärelleni Elanorille Keski-Maahan
sijoittuvaa roolipeliä nyt kaksi kertaa. Pyrin tekemään
seikkailuista tarkoituksellisen yksinkertaisia ja toiminnallisia.
Tyttäreni oli itse suunnitellut hahmot: sinnikkään ja ahkeran
keittiössä työskentelevän kääpiötytön ja hänen laiskan,
mutta kekseliään ystävänsä. Ensimmäisessä seikkailuissa
keittiöpiika Már ja hänen toverinsa Regin pelastivat Yksinäisen
vuoren salaisen sisäänkäynnin löytäneiden örkkien invaasiolta
ja toisella kertaa he estivät diplomaattisen skandaalin
paljastamalla Yksinäisen vuoren lähistölle leiriytyneiden rosvojen
suunnitelmaan ryöstää kallisarvoinen jalokivi, jota kääpiöretkue
oli kuljettamassa ystävyyden osoitukseksi Synkmetsän haltioille.
Näistä simppeleistä seikkailuista innostuneena suunnitteli
tyttäreni oman pelinsä. Se sijoittui varsin perinteiseen
satumaailmaan merihirviöineen, lohikäärmeineen ja peikkoineen.
Hahmomme olivat ilmeisesti satumaailmaan päätyneitä
Barbie-nukkeja. Oman hahmoni nimi oli Sini Barbie ja ystäväni
miespuolisen ritarin nimi Timo Barbie. Kun kysyin tyttäreltäni
pelin jälkeen, mitä hän oli ajatellut pelin vetämisestä vastasi
hän, että kokemus oli ollut hauska. Erityisesti hän oli nauttinut
mielikuvituksen käytöstä (eli "asioiden keksimisestä"
hänen ilmaustaan käyttääkseni) ja pelaajien hassuttelusta.
Kokemuksia roolipeliharrastuksen aloittamisesta
Lohikäärme nimeltä Riiviö Kuva: Elanor Galkin |
"Pari ensimmäistä
pelikertaa meni käytännössä siihen, että yritin ymmärtää,
mitä pelissä tapahtuu, mitä noppia heitetään, kuinka paljon ja
miksi. " Reetta Järvenpää
Kokemus
aloittelijana olemisesta on universaali: jokainen meistä
joutuu käymään sen läpi yhä uudelleen. Myös sananlaskut
tuntevat ilmiön: "Ei kukaan ole seppä syntyissään";
"Tyvestä puuhun noustaan"; "Alku aina hankalin,
lopussa kiitos seisoo". Kaikki nörtitkin ovat aloittaneet
nöräämisensä jostakin. Päätin tyttäreni ensimmäisen
pelinjohtokokemuksen innoittamana ryhtyä penkomaan nörttimäisten
harrastusten syntysijoja ja kaivella esiin aloittelijavaiheen noloja
salaisuuksia, hilpeitä mokia ja innostuksen hetkiä. Ilokseni
useampi ystäväni vastasi haasteeseen ja kertoi omista
kokemuksistaan. Keskityn tässä kirjoituksessa kokemuksiin
roolipelaamisen tai larppaamisen aloittamisesta, sillä kaikki
saamani vastaukset koskevat näitä harrastuksia.
Nuoret aloittelijat
Aloittipa
roolipeliharrastuksensa sitten missä iässä tahansa on aluksi
käytävä läpi sama hämmennys, joka yleensä liittyy minkä
tahansa harrastuksen aloittamiseen. Monen roolipelin sääntö- ja
termiviidakossa useammaltakin on mennyt sormi suuhun. Ihmetys, jota
Reetta kuvaa ylempänä on kokemukseni mukaan hyvin yleinen. Nuorina
roolipeliharrastuksen aloittaneet ystäväni eivät kuitenkaan
antaneet outojen termien ja lomakkeiden hämmentää itseään,
puhumattakaan kielimuurista. Ala-asteikäisenä Dungeons &
Dragons -tyylisillä peleillä harrastuksensa aloittanut ystäväni
Siri Kotajärvi muisteli huvittuneena sitä miten hän oli
pelikavereidensa kanssa merkinnyt D&D:n hahmolomakkeeseen kohtaan
THAC0 ("to hit armor class 0") aivan pokkana arvon 2000.
Pääasia, että arvot olivat korkeita, hahmot sankarillisia, hirviöt
hirvittäviä – ja mikä tärkeintä, kaikilla oli hauskaa.
Hahmoni Sini Barbie Kuva: Elanor Galkin |
Omat
kokemukseni ovat paljolti samanlaisia kuin Sirillä. Innostuin
roolipeleistä 11-vuotiaana, luettuani Tarun sormusten herrasta.
Luonnollisesti innostuneena esittelin trilogian myös lähes
omanikäisilleni serkkupojille ja hekin innostuivat siitä. Eipä
aikaakaan, kun serkkuni olivat löytäneet Ruotsin-matkallaan
kaupasta mielenkiintoisen pahvisen laatikon, jossa koreili kuva
Sormuksen saattueesta sekä intoa nostattava nimi: Sagan om
ringen. Mainittakoon, ettei kukaan meistä oikein osannut
ruotsia, joten serkkujeni isä sai kyseenalaisen kunnian kääntää
roolipelin sääntökirjan suomeksi. Vanhempi serkkuni kirjoitti
isänsä suullista käännöstä käsin vihkoon. Ihailen edelleen
serkkujeni ja heidän isänsä sinnikkyyttä ja muistelen
huvittuneena tätä varsin luovaa käännöstä. Tuota vihkoa
selaillen aloitimme ensimmäiset roolipelikokemuksemme. Vanhempi
serkkuni toimi pelinjohtajan, minä ja nuorempi serkkuni olimme
välillä hieman turhankin innokkaita pelaajia. Muista edelleenkin,
miten intimme lisää seikkailua tunti toisensa jälkeen. Jos
vanhempi serkkuni ei kyennyt heti keksimään jotain, hänellä oli
tapana luoda meihin synkkä silmäys ja sanoa hyvin uhkaavasti: "...
ja sitten te kuolitte." Se sai meidät aina vaikenemaan.
Anithlíni, hahmo ensimmäisestä vetämästäni roolipelistä. Kuva: Maria Blomqvist |
Toisin
kuin useimpien D&D-tyylisestä hack'n'slashista seikkailu-uransa
aloittaneilla ystävilläni, oli hahmoillamme edes auttava
taustatarina: pelasimme haltiasisaruksia. Ensimmäinen seikkailu
sijoittui Keski-Maan 3. ajalle ja toinen 2. ajalle. Ehdimme kokea
kantapään kautta myös monia aloittelevien roolipelaajien yleisiä
kömmähdyksiä. Kuten kaikki MERPiä pelanneet tietävät, on uuden
hahmon tekemisessä melkoinen vaiva. Serkkuni oli nähnyt paljon
vaivaa laatimalla hahmokseen samoojamiehen, joka oli saanut nimen
Tonq Macun. Aloitimme pelin ryminällä taistelemalla maantierosvoja
vastaan. Harmi kyllä ei onnetar suosinut serkkuni uunituoretta
hahmoa. Niinpä, kahden minuutin pelin jälkeen oli Tonq siirtynyt
autuaammille samoilumaille. Serkkuni ei auttanut muu kuin tehdä uusi
hahmo. Oli Tonqista sentään se hyöty, että myöhemmin hänen
lukuisat veljensä, Tanq, Tenq, Tinq, Tunq ja Tynq saattoivat liittyä
seuraamme. Nimigeneraattoreista ei tuolloin ollut vielä kuultukaan.
Muistan
myös, miten pieni, aivan tavallinen jänis tappoi kokonaisen
seurueellisen kokeneita seikkailijoita ennen kuin vanhempi serkkuni
oivalsi, etteivät pienen eläimen hyökkäykset voineet ylittää
tiettyjä vahinkoarvoja. Serkkuni näki myös paljon vaivaa
suunnittelemalla meille jännittäviä seikkailuja. Usein tämä
vaivannäkö palkittiin – muttei suinkaan aina. Serkkuni
suunnitteli kerran äärimmäisen huolellisesti erään örkkipartion
liikkeet ajankohtineen. Harmi vaan, että hahmot päättivät lähteä
aivan toisaalle emmekä koskaan kohdanneet kyseistä örkkipartiota.
Ewárdine, hahmo ensimmäisestä vetämästäni roolipelistä Kuva: Maria Blomqvist |
Tarkoitukseen
suunniteltujen figuurien puutteessa käytimme taistelunmallinnuksessa
apunamme Legoja. Meillä oli mallinnukselle tarkat säännöt: jos
palikoista askarreltu susi tai wargi makasi vasemmalla kyljellä, se
oli tajuton; jos oikealla, se oli kuollut. Minulla oli tapana koettaa
piirtää kuvia hahmoistamme, mutta en ollut kovin taitava piirtäjä.
Samoin kuin Siriä, minuakin kiinnostivat hahmojemme vaatteet ja
korut. Halusin kuvitella seikkailun tapahtumat mahdollisimman
tarkasti.
Dungeons & Dragonsin punainen laatikko oli varsin
kova sana useimpien sukupolveni nuorena aloittaneiden
roolipeliharrastajien keskuudessa. Punaisen laatikon sai
vanhemmiltaan kinuttua myös ystäväni Hannu vuonna 1989. Hän
päätyi toimimaan oman peliporukkansa (johon kuului myös hänen
isänsä) pelinjohtajana. Hannun ja Sirin – kuten useimpien
tuntemieni D&D:llä peliharrastuksensa aloittaneiden –
ensimmäiset pelit olivat varsinaista luolastomättöä. Hahmot
olivat paperinohuita; tärkeämpää kuin niiden taustat ja
luonteenpiirteet olivat niiden ominaisuudet, taistelukyvyt, aseet ja
haarniskat. Noina vuosina saivat varmasti monet hiidet, ruostehirviöt
ja gelatiinikuutiot kyytiä. Advanced Dungeons & Dragonsiin
siirtyminen oli Sirin peliryhmässä nostanut vähitellen esiin
tarpeen luoda hahmoille taustatarinoita – ja samoin hahmojen
taustoja ja draamaa painottanut pelinjohtaja.
Lapsena – tai varhaisnuorena – roolipeleiltä
kaipasi eniten vauhdikkaita seikkailuja, hauskuutta ja kaveruutta.
Nämä teemat toistuvat sekä omissa kokemuksissani, tyttäreni
puheissa että lapsuudessaan roolipeliharrastuksen aloittaneiden
Sirin ja Hannun kertomuksissa. Muistan itsekin miten mahtava kokemus
oli jonkin vaivalloisen seikkailun päätteeksi päihittää hirveä
hirviö ja löytää sen aarrekammiosta +2 miekka. Vetäessäni
roolipelejä tyttärelleni yllätyin siitä, miten innokkaasti hänen
hahmonsa oli tarttumassa miekkaan nitistääkseen örkkejä tai
maantierosvoja. Hänelle tärkeintä oli selvästi se, että jotain
merkittävää tapahtui ja seikkailun juoni eteni vauhdilla.
Aloittaminen lähellä aikuisikää
"Roolipelaamisessa parasta on mielikuvituksen ja
eläytymiskyvyn käyttö sekä se, että sen avulla voi kokeilla
valintoja, joita ei todellisessa elämässä koskaan tekisi ja
hahmoja, jotka eroavat arvoiltaan suurestikin minusta itsestäni."
Mia Meri
Nange, hahmo ensimmäisestä vetämästäni roolipelistä Kuva: Maria Blomqvist |
Nörttityttöblogin
kirjoittajilta saamani vastaukset kertoivat, miltä tuntuu aloittaa
roolipelaaminen hieman vanhempana, lukioiässä tai aikuisena. Siinä
missä roolipelaaminen on nuoremmille lapsille hauskaa ajanvietettä,
joka mahdollistaa mielikuvituksen käytön ja tarjoaa hupaisia hetkiä
kaverien kanssa, nousi lähempänä aikuisikää pelaamisen
aloittaneiden kertomuksissa esiin seurustelun ja ihastumisen merkitys
tekijänä, joka innosti aloittamaan roolipelaamiseen.
Mia Meri kertoo
innostuneensa roolipeleistä, sillä hän oli nähnyt ihastuksensa,
komean nuoren miehen, pelaavan Magic The Gatheringia koulun
käytävällä. Mia ei tiennyt, ettei Magic The Gathering
-keräilykorttipeli ole roolipeli ja hän yllättyikin kun kävi
ilmi, että roolipelaaminen onkin jotain aivan erilaista. Onneksi
hänen tiensä kävi loppujen lopuksi yksiin ihastuksen kanssa ja
mieskin paljastui mainioksi roolipelaajaksi ja pelinjohtajaksi. Mia
korostaa kuitenkin, että ellei hän olisi pitänyt roolipelaamisesta
harrastuksen itsensä vuoksi ei hän olisi jaksanut jatkaa sitä vain
saadakseen miehen. Mialle roolipelaaminen oli tärkeä innoittaja
myös taiteentekoon.
Reetta Järvenpää
kertoo aloittaneensa roolipelaamisen vuonna 2005, vaikka harrastus
olikin kiinnostanut häntä jo aiemmin. Kun tarjoutui tilaisuus
lähteä mukaan poikaystävän peliporukan uuteen peliin, hän lähti
mieluusti. Reetta kuvailee kokemustaan hyväksi: ryhmä otti hänet
ystävällisesti vastaan eikä hänen sukupuolestaan tehty numeroa,
vaikka hän oli ainoa tyttö porukassa. Tuo ensimmäinen roolipeli,
Shadowrunin 3. painos, sai aivan erityisen sijan hänen sydämessään.
Reetta kertoo ihastuneensa Shadowrunin maailmaan ja pelin
tarinallisiin elementteihin, mikä houkutteli hänet jatkamaan
harrastusta. Tärkeä osuutensa oli myös mahtavalla peliporukalla,
he saivat hänet tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Ryhmässä
rohkaistiin hahmokokeiluihin ja kun Shadowrun tuli tutuksi alkoivat
muutkin pelit kiinnostaa. Reetta kertookin kokeilleensa tähän
mennessä World of Darkness -sarjaan kuuluvista peleistä Magea ja
Hunteria ja niiden lisäksi Warhammeria, Warhammer 40k:ia,
RuneQuestia, Call of Cthulhua ja Dungeons & Dragonsia.
Hahmo vetämästäni kampanjasta Kuva: Maria Blomqvist |
Olin siitä
onnellisessa asemassa, että sain olla mukana ja osallisena kolmannen
kertomuksensa jakaneen, Aino Harvolan, ensiaskelissa roolipelaamisen
pariin. Aino kertoo kuulleensa roolipelaamisesta kavereiltaan, jotka
olivat kuitenkin lopettaneet harrastuksen tai harrastivat pelaamista
vain omissa vakituisissa porukoissaan. Ainoa itseään alkoi
roolipelaaminen kiinnostaa vasta parikymppisenä. Tutustuttuani
Ainoon päätin heti houkutella hänet mukaan roolipelaamaan. Onneksi
sopiva pelikin löytyi nopeasti, olin näet luvannut vetää pelin,
jossa hahmot olivat puhuvia kissoja. Tällä hetkellä Aino on mukana
ystäväni vetämässä My Little Pony Friendship is Magic -sarjan
maailmaan sijoittuvassa roolipelissä ja aloittamassa lokakuussa Call
of Cthulhun pelaamisen.
Myös ystäväni Jonna
Leinonen kertoi kokemuksistaan. Hänen kohdallaan larppaaminen tuli
kuitenkin ensimmäisenä. Uskon, että monet meistä roolipeli- ja
larp-harrastajista jakavat Jonnan näkemyksen siitä, että
roolipeleissä hyvin tärkeää on se, että ne antavat
mahdollisuuden asettua erilaisten hahmojen asemaan. Jonna kertoo
kaipaavansa "elämyksiä
toisen ihmisen rooliin astumisesta ja empatian kokemisesta
kuvitteellisia hahmoja ja tilanteita kohtaan."
Hän jatkaa, että itsestä irtautuminen auttaa opettajan työssä
asettumaan erilaisten lasten asemaan ja pohtimaan, millaisilta
näkökannoilta lapset kokevat päiväkodin tapahtumia.
Vaikka aloitinkin itse
pelaamisen jo lapsena pääsin kunnolla pelinjohtamisen makuun vasta
19-vuotiaana. Liityttyäni Suomen Tolkien-seuran Helsingin
paikallisjärjestö Telcontariin tutustuin todella mukaviin nuoriin,
jotka yllätyksekseni harrastivat roolipelejä ja larppaamista. Ennen
kuin huomasinkaan olin lupautunut vetämään Telcontarin jäsenistä
koostuvalle ryhmälle omatekoiseen fantasiamaailmaan sijoittuvaa
kampanjaa. En enää muista aivan kaikkia yksityiskohtia
kampanjastamme, mutta uskon sen olleen aluksi hieman kömpelöä,
mutta yhtä kaikki meillä oli varsin hauskaa. Roolipelien pelaamista
ja vetämistä oppii vain harjoittelemalla ja opin noina vuosina
paljon. Tärkeintä oli kuitenkin, että sain uusia ihania ystäviä
ja roolipelaaminen ja larppaaminen avasivat tien vielä uusien
ihanien ystävien pariin. Lopulta larpaaminen ja roolipelit
johdattivat minut yhteen rakkaan aviomieheni kanssa.
Toivon, että tämä
kirjoitus rohkaisee teitä pöytäroolipelaamisesta tai
larppaamisesta kiinnostuneita ottamaan sen ratkaisevan askeleen ja
lähtemään mukaan. Jokaisessa harrastuksessa on oma sanastonsa ja
vaikka roolipelien säännöstöt ovatkin täynnä mitä
kummallisimpia sana- ja muita hirviöitä pääsee neuvoa pyytämällä
pitkälle. Sitä paitsi useimmat tuntemani roolipeli- ja
larp-harrastajat ovat iloisia jokaisesta uudesta kasvosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kotisivu on muuttanut osoitteeseen geekgirls.fi. Kaikki vanhat (ja uudet) artikkelit kommentteineen löydät uudesta sivusta.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.