Jokunen
viikko takaperin poikaystäväni puhui minut ympäri kokeilemaan figupelaamista.
Figu- tai
miniatyyripelit ovat pienillä ”muoviukoilla” pelattavia sota-/strategiapelejä,
joita pelataan yhtä tai useampaa vastustajaa vastaan. Pelipöytä imitoi
sotatannerta raunioneen ja maastonmuotoineen, miniatyyrit eli figut muodostavat
erikokoisia ja –vahvuisia yksiköitä, joita pelaajat liikuttavat pöydällä.
Armeijojen ja yksiköiden vahvuutta kuvataan pisteillä, esimerkiksi 100 pisteen
peli tarkoittaa sitä, että kukin pelaaja saa käyttää 100 pistettä armeijansa
tekemiseen. Mitä vahvempi yksikkö, sitä enemmän pisteitä se maksaa.
Perinteiseen
roolipelitapaan hyökkäysten osumiset ja vahingot heitetään nopilla.
Periaatteessa tarkoituksena on tuhota vastustajan armeija, mutta pelissä voi
olla lisäksi kerättäviä kohteita tai suoritettavia tehtäviä tuomassa haastetta
ja vaihtelua.
Warmachine 6.3.2012 Cygnar (sininen) vastaan Khador (punainen) |
Olen
pelannut pöytäroolipelejä noin kuusi vuotta. Figupeleissä minua on aina
kammottanut liikkuvien osien määrä ja pelin persoonattomuus. Olisiko sama
pelata shakkia? Poikaystäväni – pitkän linjan figuttaja – kuitenkin pyysi
kauniisti, joten suostuin kokeilemaan hänen kanssaan vastajulkaistua War
Path -peliä.
War Pathin
aloituspaketti sisältää pienet armeijat örkkejä (Marauders) ja kääpiöitä (Forge
Fathers). Örkkejä on reilusti enemmän ja ne ovat nopeampia, mutta niiden
ampumiskyky on vähintäänkin onneton. Kääpiöt puolestaan ovat parhaimmillaan
päästessään ampumaan suojan takaa, mutta heikoilla lähitaistelussa.
Ensimmäiset
ottelut pelattiin 2x2-jalan kokoisella pöydällä. Oikea pelikoko on 4x4-jalkaa,
mutta koska War Path oli kummallekin tuntematon peli, päätimme aloittaa
pienesti. Pienessä pöydässä oli se hyvä puoli, että peli eteni nopeasti, ja
kumpikin pelaaja pääsi kokemaan kaikenlaisia tilanteita. Toisaalta peli
todellakin oli ohi muutamassa vuorossa, eikä figumäärältään suurempi
örkkiarmeija meinannut mahtua pöydälle.
Ensimmäisen
pelin pelasin örkeillä. Yllätyksekseni en ottanut turpiin läheskään niin
pahasti kuin alkuun pelkäsin, vaan onnistuin jopa aiheuttamaan tuhoa raunioiden
takaa ammuskelevissa kääpiöissä. Noppasääntöjen logiikka löytyi myös yllättävän
nopeasti - tosin sääntöjä piti silti selata tiuhaan. Valitettavasti en enää
muista pelin kulkua vuoro vuorolta, joten yksittäisen pelin selostaminen jää
johonkin toiseen kertaan.
Nopat eivät olleet kovin suosiollisia... |
En vihannut
War Pathia. Itse asiassa, totuteltuani pari ottelua kynä-paperi-peliä suurempaan
kokonaisuuteen, aloin suorastaan nauttia sen tarjoamasta taktisesta haasteesta.
War Pathin aloituspaketin armeijat ovat sen verran pienet, etteivät vuorojen
pituudet veny mahdottomiin. Isommalla pöydällä pelistä sai vielä enemmän irti.
Positiivisen
kokemuksen rohkaisemana olen sittemmin testannut myös Privateer Pressin
Warmachinea. Warmachinen yksiköt ovat pienempiä, mutta niillä on enemmän
ominaisuuksia, joten mahdollisuuksia ja liikkuvia osia oli jälleen pelottavan
paljon. Steampunk-henkinen maailma on kuitenkin kiehtova ja persoonallinen, ja
ruokkii mukavasti mielikuvitusta. Warmachinessa komentajan eli Warcasterin
kyvyt ja ominaisuudet vaikuttavat yksiköiden toimintaan, joten peli on
mielestäni lähempänä perinteistä roolipeliä kuin figupeliä.
Yltääkö lyömään? No yltäähän se. |
Kokeilematta
minulla on edelleen figupelien markkinajohtaja GamesWorkshopin Warhammer tai
Warhammer 40k. Kumpaakin olen tosin pelannut kynällä ja paperilla, eikä
systeemi ole sytyttänyt. Liikaa numeroita ja nopanheittoa, liian mustavalkoinen
maailma ja aivan liian vähän hahmon persoonan kehitystä ja tarinan kerrontaa.
Olen myös kuunnellut tuttavapiirissäni olevien figupelaajien keskusteluja
40k:sta, ja mielikuva pelistä on juuri se persoonaton ”armeijat rynnivät ja
ampuvat ja sitten heitetään noppaa ja lopulta toinen häviää” –skenaario, joka
minua alun perin kaikessa figupelaamisessa on aina ahdistanut. Luulenkin, että
jätän valtavat Warhammer-armeijat suosiolla muiden hallittaviksi.
Figupelaaminen
vaikuttaa olevan yhden sortin elämäntapa. Siihen kun kerran hurahtaa, haluaa
aina ostaa lisää yksiköitä armeijaansa/armeijoihinsa. Toinen puoli figuttamista
on miniatyyrien maalaus, johon saa kulumaan aikaa tuntikausia. Ja pitäähän
pelipöydänkin sisältää erilaisia maastoja ja esteitä. Pöytiä voi ostaa maaleja
vaille valmiina tai askarrella alusta asti itse. Itse en usko menettäväni
sydäntäni figupeleille. Itse pelaaminen on toki mukavaa, mutta nautin kuitenkin
enemmän tarinankerronnasta kuin suurien kokonaisuuksien hallinnasta.
Mielenkiintoinen artikkeli. En itse ole myöskään pelannut figuuripelejä hyvin pitkälle samoista syistä. Lisäksi omassa lähipiirissä ei ole figuuripelien harrastajia (pöytäroolipelejen pelaajia kuitenkin löytyy). Tosin figuureihin liittyvä rahallinen satsaus pelkässä kokeilumielessä ei houkuta.
VastaaPoistaMielenkiinnolla lukisin lisää kokemuksia tältä saralta :)
Oho! Tässäpä aihe jota en jotenkin osannut odottaa. Itseäni - niin nörtti ja fantsufriikki kuin olenkin - ei ole strategiapelit koskaan kiinnostaneet, mutta ne kuitenkin ovat läsnä jokapäiväisessä elämässäni rakkaan puolisoni aktiivisen figupelauksen ja -rakentelun sekä -maalaamisen myötä. (Luultavasti puolisomme tuntevat toisensa, jos teilläkin pelataan Warmachinea, se kun on vähän harvinaisempi peli kuin vaikka 40k. ;) )
VastaaPoistaEn ole koskaan kokeillut pelata, eikä se minua oikein kiinnostakaan, mutta itse figut ovat minusta usein mielenkiintoisia. Pohdimme usein yhdessä uusien hahmojen ja kokonaisten armyjenkin värejä ja tyylejä, värejä rakastavana ihmisenä annan mielelläni konsulttiapua ja ideoita. Lupauduin jokin aika sitten tekemään itsekin jonkin näyttävän figun, ihan huvikseni. Pitää varmaan varoa etten putoa reunan yli ja ala itsekin harrastajaksi :D
Mä näen tässä figuharrastuksessa mielenkiintoisen yhteyden nukkekotiharrastukseen, josta Johanna Janhonen on luvannut kirjoittaa Nörttityttöihin myöhemmin. Eteenkin figujen maalaamisessa ja ylipäätään miniatyyrimaailmojen rakentelussa on paljon samaa. Jään odottamaan, olenko Johannan jutun jälkeen ainoa näin tuumiva.
VastaaPoista