Henna Kostilainen
No niin, taas on aika palata MMORPG-pelien pariin. Tämä on sarjan toinen ja viimeinen osa, ellei enempää toivota. Tämän osan ideana on, että tutustuin itselleni aivan uusiin mörppeihin. Edellisessä osassa esittelemäni pelit olivat minulle entuudestaan tuttuja. Tällä kertaa esittelen teille vain yhden pelin: Aionin.
Alun perin tarkoituksenani oli esitellä Aionin lisäksi
Prius Online, mutta homma meni vähän mönkään. Olin ehtinyt pelata peliä noin
viikon ajan, kun pelin tekijät ilmoittivat että peli lopetetaan maaliskuun 27.
päivä. Syynä oli pelaajien vähyys (jonka kyllä itsekin huomasin muutamaan
otteeseen…) Lopetin pelaamisen melkein saman tien ilmoituksen saatuani.
Pelaamista ei yksinkertaisesti kannattanut enää jatkaa. En aio kirjoittaa
pelistä tähän artikkeliin. Miksi kirjoittaa kuolevasta pelistä?
Edellisen osan voi lukea tästä. En ala
tässä osassa selittämään, mikä MMORPG on, vaan sen voi lukea ensimmäisen osan
alusta. Edellisessä artikkelissa oli juttua Allods Onlinesta ja Lord of the
Rings Onlinesta.
Ilmestyessään Euroopassa vuonna 2009 ennustettiin
tämän(kin) pelin olevan haastaja World of Warcraftille. Pelistä intoiltiin aikansa, jonka jälkeen se
vaipui hiljaisuuteen, kuten WoW:n haastajille on tähän mennessä lähes aina
käynyt. Peli oli kuukausimaksullinen ja peli piti ostaa erikseen. Kallista,
siis. En tiedä paljonko pelin kuukausimaksu oli, mutta sanoisin sen olevan noin
15e/kk.
Peli kuitenkin muuttui freemiumiksi 28. helmikuuta 2012, eli ihan vähän aikaa
sitten (kiitos vinkistä, Salla!). Muistan kun istahdin kyseisenä tiistaina
aamukymmeneltä koneelleni odottamaan ilmaisserveiden aukaisua. Kahdeksan tuntia
myöhemmin serverit eivät olleet vieläkään auenneet. Kymmeneltä illalla
Gameforge ja NCSoft laittoivat nettiin ilmoituksen, jossa kerrottiin että
servereiden kanssa on pahoja ongelmia. Dataa olikin enemmän kuin osattiin
odottaa, joten homma venyisi vielä enemmän. Serverit aukaistiin sitten neljän
tai viiden aikaan aamuyöllä Suomen aikaa. Itse olin jo luovuttanut yhdeltätoista
ja mennyt nukkumaan. Hyvä puoli asiassa oli se, että ehdin liittyä netissä
mukavaan kiltaan ja keskustella kiltatovereiden kanssa lähes koko päivän. Kyllä,
he rekrytoivat pelaajia kiltaansa ennen kuin kenelläkään oli edes hahmoja
tehtynä!
Aionissa on aika perus (ja mielestäni vähän kliseinen)
juoni. Aion on pelin jumalhahmo, joka
hallitsee pelattavaa maailmaa Atreiaa. Aion loi maailmaan ihmiset ja Balaurit.
Balaurien tarkoitus oli vartioida ja suojella ihmisiä. Balaurien vallanhimo
kasvoi ja he halusivat orjuttaa ihmiset alaisikseen. Jumala Aion ei kuitenkaan
suostunut antamaan Balaurille heidän vaatimiaan voimia, jotka lähes vastasivat
Aionin omia. Balaurit julistivat katkerina sodan Aionille. Aion loi kaksitoista
Empyrean -lordia suojelemaan Tower of Eternitya (Ikuisuuden Torni). Tornin
uskotaan olevan Aionin fyysinen olomuoto, ja torni sijaitsee tismalleen
keskellä Atreiaa. Empyreanien tehtävänä oli pitää sotaisat Balaurit poissa
Tornin luota.
Samaan aikaan ihmiset olivat alkaneet ”nousta” tai ”kohota”
(ascended englanniksi) Daevoiksi, ”puolijumaloiksi”. Kuten Empyrean – lordeilla,
myös Daevoilla oli siivet ja taito taistella voimakkaita Balaureja vastaan.
Aikanaan Daevoita alkoi olla tarpeeksi armeijan muodostamiseen, jolloin
Empyrean – lordit johtivat Deavat sotaan Balaureja vastaan. Lyhyestä virsi
kaunis, taistellun tiimellyksessä ja monen käänteen kautta Torni tuhoutui, ja aiheutti
mullistuksen joka repi Atreian kahtia. Viisi Empyrean – lordia, jotka
vastustivat rauhaa Balaurien kanssa, jäi Atreian pimeälle puolelle Asmodaeen.
He vaihtoivat nimensä Shedim – lordeiksi. Toiset viisi, jotka olivat rauhan
kannalla, joutuivat Atreian valoisalle puolelle, Elyseaan. Heitä alettiin
kutsua Sheraphim – lordeiksi. Loput kaksi olivat uhranneet itsensä, ettei
Atreia tuhoutuisi kokonaan.
Valon puolelle jääneet Elyosit eivät muuttuneet
fyysisesti juuri ollenkaan, mutta varjoisalle puolelle jääneet Asmodianit
kokivat huomattavia muutoksia. Sekä jalkoihin että käsiin kasvoi pitkät kynnet.
Pimeys tummensi heidän ihonväriään (ihonvärin pystyy valitsemaan melkein
mustasta vaalean harmaaseen). Silmät muuttuivat punaiseksi valonpuutteen vuoksi.
Pitkään nämä kaksi rotua elivät täysin eristettyinä, vailla tietoa siitä että
toinen osapuoli oli olemassa. Sattui kuitenkin yhteentörmäys, jonka seurauksena
alkoi kiistely, kumman puolen vika oli, että Torni tuhoutui ja maailma repeytyi
kahtia. Alkoi sota, joka on pelissä keskeisessä osassa.
Pelaajan hahmo aloittaa täysin muistinsa menettäneenä, ja
pelin edetessä hahmo voi eri tehtävien avulla ”kerätä” muistojaan. Muistoja voi
kerätä niin sanottujen kampanjatehtävien avulla. Ne ovat juonitehtäviä ja
sisältävät muun muassa näyttäviä videoita.
Olin kuullut Aionista paljon hyvää ennen pelaamisen
aloittamista. Olin innoissani kun ensimmäistä kertaa kirjauduin peliin. Etenkin
hahmonluonti on hauskaa puuhaa, koska hahmosta voi – ihan oikeasti – tehdä lähes
millaisen vain. Haluatko alle metrin pituisen, isopäisen kääpiön? Onnistuu!
Entäpä massiivisen kokoisen Cloud Stifen? Siitä vaan! Tietysti pelin
korealaisuus ja anime/manga näkyvät hahmonluonnissa jonkin verran, mutta hahmosta
saa myös hyvin realistisen.
Pelleilyä hahmonluonnissa. |
Hahmonluontiin saa helposti upotettua aikaa.
Luontieditorilla on hauska leikkiä, koska sen avulla saattaa saada aikaan
hyvinkin hilpeitä lopputuloksia. Kuin the
Sims – pelit konsanaan! Myös hahmoluokkia on mukavasti. Erikoista Aionissa
on kuitenkin se, että tasolla 1-10 pelaaja pelaa joko soturilla, vakoojalla,
maagilla tai papilla. Tasolla 10 pelaaja pystyy valitsemaan kahdesta
erikoistumisvaihtoehdosta. Esimerkiksi vakooja voi erikoistua salamurhaajaksi
tai rangeriksi. Soturit erikoistuvat lähes aina tankeiksi ja papit
parantajiksi. Pelasin itse rangerilla. Hahmoluokassa on se huono puoli, että
vaikka tasolla 10 erikoistuu, ranger-taitoja saa vasta tasolla 13 ja silloinkin
vain yhden. Vasta tasolla 16 rangerista saa jotain irti. Tasot 10-19 ranger voi
halutessaan pelata osittain salamurhaajana.
Aionia mainostetaan nimenomaan hahmojen lentotaidolla.
Olin tästä kovin innoissani aloittaessani pelin. Lentäminen osoittautui
kuitenkin pienoiseksi pettymykseksi. Ensinnäkin lentotaidon saa vasta tasolla
10. Toisena, lentäminen on rajattu tietyille (pienille) alueille. Lisäksi
lentäminen kestää vain 60 sekuntia, mutta sitä voi pidentää kaikenlaisilla
buffeilla, juomilla ja niin edelleen. Elyoseilla siivet ovat valkoiset ja
Asmodianeilla (tuttavallisemmin asmot) taas mustat. Peli yrittää selväsi erottua massasta
nimenomaan lentotaidolla. Mielestäni koko homma on aika turha, vaikka monet
kylistä ja kaupungeista eivät sijaitse maan tasalla. Niille pääsee kuitenkin
erilaisia hissejä ja portaaleja pitkin. Siihen asti mitä olen itse pelissä
päässyt, on oikeastaan ihan sama käyttääkö siipiään vai ei. Olen tehnyt tasan
yhden lentotaitoa vaativan tehtävän, ja sekin oli nimenomaan lentosysteemin
opettelua. Mälsää!
Seuraava pätkä sisältää paljon vinetystä ja vinkumista,
teitä on varoitettu!
Aionin muututtua ilmaiseksi pelin suosio ilmeisesti
räjähti käsiin. Mikä on pelin uusin ongelma? Euroopassa on vain kolme englanninkielistä
serveriä, joilla on aivan liikaa pelaajia. Heitä on joka puolella, jopa harmiksi asti.
Yleensä minua ei pelaajien runsaus häiritse, mielestäni se on vain osoitus
siitä että ihmiset pitävät pelistä. Mutta kun yrität tappaa 10 sikaa, niitä
sikoja ei ole. Ne on tapettu. Jos yksikin sika erehtyy ilmaantumaan, on sen
kimpussa heti kasa pelaajia. Tämä oli erityisen raivostuttavaa. Nyt, kun peli
on ollut ilmainen jo jonkin aikaa, on tilanne onneksi hiukan tasaantunut. Silti aloitusalue on täynnä kuin Turusen
pyssy. Auta armias jos saat tehtäväksi
kerätä esimerkiksi jonkin yhden ainoan rikollispomon hatun… No, tästä
selvittiin ainoastaan veren maku suussa ja pelaamalla likaista peliä. NCSoft on
jo perustanut yhden serverin, mutta sanoisin että niitä tarvitaan vielä muutama
lisää, jotta ruuhkalta vältytään. Kuuden
jälkeen illalla peliin saattaa joutua jonottamaan jopa yli tunnin. Oma
ennätykseni on tunti ja neljäkymmentäviisi minuuttia.
Kokatessa mieli lepää. |
Sitten katsaus pelin tehtäviin (questeihin), jotka ovat
jokaisen mörpin selkäranka. Aionissa on sekä hyvä että hyvin huonoja tehtäviä. En oikein osaa päättää pidänkö pelin
tehtävistä vai en. Joistakin tehtävistä pidin kovastikin, toista tehdessä teki
mieli vain painua lähimpään huoneen nurkkaan ja jäädä sinne. Kampanjatehtävät ovat
kuitenkin mielestäni pelin parasta antia. Suurin osa kampanjatehtävistä on ihan
mukavia, varsinkin kun niihin sisältyy yleensä hienoja videopätkiä, kuten jo
aikaisemmin mainitsin. Ne tarjoavat myös haastetta. Vesterosissa on alue, joka
on luokiteltu hahmoille tasoilla 16–18. En pärjännyt siellä tason 22
hahmollanikaan. Paikka vilisee elite-tason hirviöitä, joille ei pärjää yksin.
Oli koottava ryhmä tai tuotava joku isomman tason pelaaja. Itse olin laiska
luuseri ja jatkoin pelissä eteenpäin (kyllä minä vielä joskus ne teen…!)
Kampanjatehtäviä kannattaa tehdä, koska niiden palkinnot ovat normaaleja
tehtäviä parempia ja kokemusta saa rutkasti enemmän. Jokaisella pelialueella on
oma juonenkaarensa. Sen sijaan
normaalitehtävät eivät tarjoa mitään uutta: eri eläinraukkojen tappamista
sukupuuttoon tai niiden kynimistä paljaaksi sulista, nahkasta ja milloin
mistäkin.
Kuvankaappaus yhdestä kampanjatehtävän videosta. |
Peli on myös hyvin ”putkimainen” ja se saattaa välillä
kyllästyttää. Pelaaja vaihtaa alueelta toiselle, tekee tehtävät, vaihtaa
aluetta, tekee tehtävät, vaihtaa aluetta, tekee tehtävät… Ymmärsittekö, vai toistanko vielä? Toki peliin
saa vaihtelua esimerkiksi PvP:n ja erilaisten luolastojen tonkimisen avulla. En
osaa sanoa pelin PvP-systeemistä yhtään mitään, koska en kokeillut sitä. En ole
PvP:n ystävä. Luolastoihinkaan en ehtinyt tutustua tätä artikkelia varten,
lähinnä hahmoni alhaisen tason vuoksi. Sen siitä saa, kun pelaa useaa mörppiä
kerrallaan!
Aionista ei oikeastaan ole muuta pahaa sanottavaa.
Erilaisia ammatteja löytyy harjoitettavaksi jokaiselle oman mieltymyksen mukaan
(kokkaamista, ompelua, käsitöitä, alkemiaa…) ja niitä on myös melko helppo
kehittää. Taistelusysteemi ei ole mitenkään muista mörpeistä poikkeava. Grafiikka
on hienoa ja siihen on selvästi panostettu.
Suosittelisin peliä erityisesti sellaisille pelaajille,
jotka eivät ole oikeastaan ennen mörppejä kokeilleet. Peli on melko helppo,
ainakin alemmilla tasoilla, ja se neuvoo uusia pelaajia hyvin. Lisäksi
aloitusalueella tehtävät toistuvat muualla, joten mitään uutta ei tarvitse
opetella paikasta toiseen siirtyessä. Aion on hieno peli, mutta kyllä vikojakin
löytyy. Ehkä ne korjataan vielä joskus…
Aionista on tulossa huhtikuussa myös uusi ”lisäosa”,
jonka mukana tulevat muun muassa uusia alueita, tasokaton nousu, hahmoille omat
talot ja niin edelleen.
***
Viimeinen osa on nyt julkaistu, toivottavasti piditte tästä "sarjasta". Saatan kirjoittaa mörpeistä lisää joskus tulevaisuudessa, mutta seuraavaksi kirjoitan jostain muusta (pelistä?). Heh, pelit ovat lähellä sydäntäni... :)
"Peli kuitenkin muuttui freemiumiksi 28. huhtikuuta 2012, eli ihan vähän aikaa sitten" <- menee nipotuksen puolelle, mutta pitäisikö tuossa olla helmikuu, vai mitä? Eiks tässä eletä kuitenkin vasta maaliskuun loppua? :)
VastaaPoistaOhoh, mun olis pitänyt hoksata tuo, mutta olen tainnut itsekin esilukea tämän liian lepsusti. Pahoittelen. Onneksi näitä blogijuttuja on helppo editoida jälkikäteen.
PoistaHah, kyllä repesin näille pienille kirjoitusvirheilleni :D Käytin tekstin vielä tuttavallani, jotta hän vielä tarkastaisi mahdolliset kirjoitusvirheet... Noh, korjailen nämä :DD
VastaaPoistaEn ole aionia itse pelannut, mutta paljon olen katsonut kun kaverini sitä pelasivat! Minulla ei ollut riittävästi aikaa pelata, jotta kuukausimaksu olisi ollut kannattavaa maksaa. Nyt kun peli muuttui ilmaiseksi niin olen harkinnut pelaamista. Ihan vaikka vaan sen takia että saisin mud ribbitin lemmikiksi! Voiko söpömpää sammakkomarsuotusta olla olemassa? :D
VastaaPoistaJa sen sammakkösöpöläisen saa muistaakseni vielä kätevästi tehtävän palkinnoksikin, eli ei siis tarvitse turhaa vaivaa nähdä sen eteen ;)
PoistaMä kanssa tutustuin Aioniin joutessani, mutta täytyy sanoa että olin aika pettynyt. Onhan noita nillittämisen aiheita (eräs kaveri lopetti sen pelaamisen autorunin puuttumisen takia), mutta mua lähinnä alkoi ottaan pannuun se että se oli "ihan kiva". Näyttää kivalta, check. Paljon tehtäviä, check". Söpöjä otuksia, check". Booooorinngggg! Hyvä pvp-systeemi pelastaa vaikka minkä pelin, mutta jaksaakohan sitä levuttaa itteään...
VastaaPoistaAutorun itseasiassa on, käynnistyy kun painaa numlockista :)
PoistaJa jep, pakko myöntää että itsekin kyllästyin Aioniin aina välillä, etenkin niiden tehtävien osalta. Muistuttavat turhan paljon toisiaan... Onneksi levuttaminen on kuitenkin suht koht nopeaa, ainakin tasoon 30 asti.
Onko tuola enää nykyään niin paljon ruuhkaa servuilla?
VastaaPoista