Olen mielenkiinnolla seurannut statistiikkaa siitä, miten
naispelaajien osuus kokoajan kasvaa. Vuonna 2011 tehdyssä tutkimuksessa se oli
jo 42% kaikista pelaajista ja online pelaajissa osuuden on todettu olevan jo
yli puolet. Tämä naisten lisääntynyt pelaaminen toivottavasti johtaa myös
siihen, että naisia hakeutuu yhä enemmän myös tekemään pelejä. Sillä siitähän
se kaikki lähtee, että on kiinnostunut peleistä ja haluaa päästä toteuttamaan
omia visioitaan.
Pelien tekemisessä on tosiaan enimmäkseen kyse toteuttamisesta,
siis lopputuotteen tekemisestä, eikä pelkillä ideoilla vielä pääse pitkälle.
Taannoisessa Aalto In the Game tilaisuudessa Koopee Hiltunen (Neogamesin
vetäjä) sai yleisöstä kysymyksen ”Montako sellaista työpaikkaa Suomessa, jossa
henkilö voi kehittää peli-idean ja sitten joku muu ryhtyy sitä tekemään ja voi
itse siirtyä seuraavaan ideaan?” Koopeen asiallinen vastaus tähän oli, että
nolla kappaletta.
Pelialalla olevat ihmiset ovat ensisijaisesti erittäin
motivoituneita ja tämä motivaatio syntyy juuri sisäisestä halusta toteuttaa ja
tehdä siistejä juttuja. Voi jopa sanoa, että pelialla ei ole työpaikkoja, on
vain ainoastaan paikkoja joissa ihmiset voivat toteuttaa intohimojaan ja saavat
tästä korvauksen. Raha on harvalle syy olla
tekemässä pelejä.
Miten sitten päästä alkuun, mitä pelintekoon tarvitaan?
Pelin pystyy tekemään yksinkin, mutta useammin peli syntyy tiimityönä. Tiimiläisiä voi myös etsiä peliharrastuksen parista tai vaikka alan tapahtumista. Jos on
muita jakamassa takkaa, se helpottaa pelin valmiiksi saamista. Tärkeintä
pelinteossa olisikin saada se valmiiksi. Tämä kannattaa ottaa jo alussa
huomioon ja laittaa tavoitetaso ensimmäisessä pelissä sellaiseksi, että sen
kykenee saavuttamaan. Jos et ole aiemmin tehnyt peliä, ei kannata heti ideoida
uutta 3D virtuaalimaailmaa ja pitkää tarinaa. Alkuun pääsee vähemmälläkin ja
voi koettaa tehdä oman version esimerkiksi jostain online puzzle-pelistä. Tällä
tavalla saa onnistumisen kokemuksia ja taidot kasvavat. Jos on näyttää jotain
itsetehtyä, niin se on työhaastattelussakin merkittävä asia kun hakee isompiin
tiimeihin tekemään pelejä.
Pienessä ja isommassa pelissä tarvitaan pitkälti samanlaisia
taitoja: ohjelmointia, grafiikkaa ja ääniä. Työkaluiksi riittää tietokone ja
tarvittavia grafiikka- ja ohjelmointialustoja on saatavilla myös ilmaiseksi. Vaikka
produktio on isompi ja työkalut maksullisia, niin suurin osa pelin budjetista
kuluu silti aina ihmisten tekemään työhön. Peli on nykyisin helppo julkaista
vaikka omalla verkkosivulla. Jos peli on isompi ja menossa myyntiin, silloin
tulee mukaan myös kaupallistamiseen liittyvät asiat, kuten julkaisukanavan
sopimukset, markkinointi, hinnoittelu jne.
Jos et ole ikinä ohjelmoinut, etkä tunne ketään, joka olisi
ja haluaisi tehdä pelin sinun kanssasi, niin suosittelen vain tarttumaan härkää
sarvista ja kokeilemaan. Esimerkiksi web-ohjelmointikielissä voi päästä jo
melko nopeasti alkuun. Unity taas on ammattilaistason pelimoottori, joka on
saatavilla ilmaiseksi. Se on hyvä pohja jos ei kaihda ohjelmointia. Yksi
vaihtoehto on käyttää GameMakeria tai muuta vastaavaa ohjelmaa, joka on
tarkoitettu pelien tekemiseen. En ole itse käyttänyt näitä pelinteko-ohjelmia,
joten en osaa niitä suuremmin arvioida, mutta tietoa on helppo saada.
Mieluummin kerron vielä hieman omakohtaisemmin, kuinka
meillä Tribe Studios:illa tehdään peliä. Meillä on vielä aika pieni tiimi, joka
on 1,5 vuoden aikana kasvanut 6 hengestä 10neen. Meillä on kuitenkin paljon
kokemusta aiemmista firmoista ja projekteista, mikä vaikuttaa paljon siihen
mitä kaikkea voimme tehdä. Meillä on tuotteen lisäksi ollut tärkeää saada tiimi
toimimaan niin, että kaikki pääsevät toteuttamaan omaa osaamistaan ja luomaan
yhteistä visiota.
Tiimissä on jaettu tietyt roolit, niin että kullakin meistä
on oma osaamisalueensa, mutta nämä rajat eivät ole ehdottomia. Esimerkiksi pelinsuunnitteluworkshoppeihin
tai jonkin osa-alueen kokouksiin pääsevät mukaan kaikki kiinnostuneet, jos
kokevat että heillä on kokoukselle annettavaa tai heidän työlleen on siitä
hyötyä. Näin saadaan ideat lentämään leveämmin ja kaikkien täysi luova panos mukaan.
Päätöksenteko ei kuitenkaan toimi konsensuksella, missä
haetaan aina vesittynyt keskiarvo-kompromissi. Vaan päätökset aggregoidaan
niin, että on henkilö, joka päättää kuinka päätetään. Joskus se on ryhmän
äänestys, joskus yhden asiantuntijan päätös ja joskus lopputulos saadaan
helpoiten keskustelemalla. Sitten yhdessä jatketaan valittuun suuntaan.
On tärkeää saada aikaisessa vaiheessa myös käyttäjiltä
palautetta pelistä. Ennenkuin varsinaista pelattavaa protoa on olemassa,
kannattaa omaa peli-ideaa jo peilata muilla kertomalla siitä. Pelaisitko sinä
tällaista peliä? Palautteen saaminen on todella opettavaista ja myös
motivoivaa. Pelejä kuitenkin tehdään aina pelaajille. Se on hienoa kun on
saanut jonkun iloiseksi tai kokemaan jotain merkittävää oman hengentuotteen
kautta.
vaikka naispelaajien määrän sanotaan kasvavan koko ajan niin miksihän naispelaajia ei juurikaan tunnu näkyvän vai onkohan tuohon lukemaan otettu farmville mukaan kun lukema tuntuu niin isolta
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaKuten Nina alla kommentoikin, luvussa näkyvät sekä "farmvillet" että ne "perinteisemmät" konsolipelit - ja niinhän sen juuri kuuluukin olla.
PoistaFarmville on online-peli. Itse kukin voi olla mitä mieltä huvittaa siitä, onko se hyvä tai mielenkiintoinen peli, mutta ihan selkeästi se on peli. Mua henk. koht. tökkii se, että naisten pelaamista vähätellään aina samalla "no, siis ne pelaa vaan jotain simsiä ja pegleä ja farmvilleä ja ehkä angry birdsiä eikä mitään OIKEITA pelejä niin kuin BF3:sta tai niiku GTA:ta".
Eri tyyppisten pelien pelaajakunnat ovat varmasti sukupuolittuneet niin, että esim. Farmvillen, Simsin tai vaikka Dance Centralin pelaajissa on varmasti enemmän naisia kuin miehiä, ja GTA:ta, Gearsia tai sanotaan nyt vaikka Haloa pelaavat vielä enemmän miehet. Angry Birdsin, WoWin ja sanotaan nyt vaikka Second Lifen pelaajissa taas lienee aika tasaisesti molempia sukupuolia. Ja entäs sitten?
Tosi asia on, että pelaaminen koskettaa viihteenä koko ajan yhä laajempia kuluttajaryhmiä naisista miehiin ja pikkumukeloista vanhuksiin. Pelikehitys näyttäisi kulkevan siihen suuntaan, että pelaamisesta tehdään kynnykseltään yhä matalampaa (esim. online-pelit, Kinect-pelit tai kosketusnäyttöön perustuvat mobiilipelit eivät vaadi mitään erityisiä "pelinhallinnallisia taitoja" kuten esim. perinteisten konsoliohjainten hallinta, mikä voi toimia joillekin kynnyksenä pelaamiselle). Kun on pelannut ylipäätään jotain (vaikka sitten Farmvilleä), kynnys pelata jotain muuta (siis jopa vaikka konsolilla) myös laskee. Ennustankin, että kymmenen vuoden sisällä ollaan jo tilanteessa, jossa käytännössä ihan kaikki pelaavat jotain. Sen sijaan tuskin ikinä käy niin, että kaikki pelaisivat samoja pelejä. Eivät kaikki katso televisiostakaan samoja ohjelmia tai lue samoja blogeja.
Mun mielestä vastakkainasettelusta "pelien" ja "pelien" välillä voisi jo vähitellen yrittää irtautua. Vähän sama kuin sanoisi, että vain dekkarien lukeminen on "oikeaa lukemista" tai että vain action-elokuvat ovat "oikeita elokuvia". "Hitsi kun tuntuu aika isolta tuo luku, että kuinka paljon naiset kävi tänä vuonna katsomassa leffoja. Mut siis siihen onkin varmaan laskettu myös Titanic 3D, Nälkäpeli ja niiku jotku romanttiset komediat. Vaikka eihän ne oo ees oikeesti leffoja." ;-)
Noissa luvuissa on Farmvillet ja vastaavat mukana, mutta myös konsoli- ja ns perinteisemmät videopelit kerää koko ajan lisää naisia. Naisia puolestaan ei välttämättä näy sen takia, että aina kun joku on selkeästi naispuolinen, alkaa sataa niin paljon skönää niskaan, että on helpompi olla sukupuolisesti tunnistamaton, jolloin kanssapelaajat yleensä olettaa mieheksi. Itse ainakin pelaan pääasiassa ainoastaan kavereiden/tuttujen kanssa ja silloin kun pelaan laajemmalla areenalla, esim WoWia tai Starcraftia, niin käytän yleensä nickejä, jotka vois olla kumpaa vaan sukupuolta. Mä en vaan enää jaksa kuunnella niitä loputtomia voileipäjuttuja ja "Tits or gtfo" mallisia kommentteja puhumattakaan huorittelusta ja ulkonäköön liittyvistä kommenteista. Eikä tietysti sovi unohtaa sitä, että maailmassa on monia pelaajia, joiden mielestä se, että on tunnistettavasti nainen on automaattisesti sukupuolensa mainostamista ja näin ollen myös ansaitsee osakseen niin paljon ahdistelua kuin vaan kanssapelaajat ehtii jakamaan. Ai niin ja kaikkein ihanimpana, kun kanssapelaajat lähtee siitä olettamuksesta, että kun on tyttö, ei voi osata pelata, joten ne swarmaa ympärillä.
VastaaPoistaJos et usko, niin kokeile joskus millä tahansa alustalla pelata tunnistettavasti naispelaajana.
Mainostettakoon tässä yhteydessä Remedyn Game Mentor Networking eventiä: https://www.facebook.com/events/232403853527633/
VastaaPoista