Kun Tiina Laine hiljattain kertoi tuoreehkosta liikuntaharrastuksestaan, uteliaisuuteni heräsi heti erityisesti, koska itselläni on sama ongelma urheilun suhteen. Tätä nykyä kun oma urheiluni on rajoittunut pääasiassa Kinectin tanssipeleihin ja koiralle kepin heittämiseen. Zombiefanina tietysti silmäni lankesivat ensimmäisenä Tiinan mainitsemaan Zombies, Run! -applikaatioon.
Kyseessä on siis toistaiseksi vain iPhonelle saatavissa oleva peli (ilmestyy Androidille 14.6.), jonka pääasiallinen tarkoitus on kannustaa juoksemaan. Juoksulenkeillä kuljetetaan tarinaa eteenpäin tehtävien varjolla ja samalla kerätään Abel Townshipiin kerääntyneille selviytyjille tärkeitä tavaroita, kuten vettä, lääkkeitä, vaatteita, aseita ja ammuksia sekä kaikkea muuta, mitä nyt maailmanlopun aikaan sattuukaan tarvitsemaan. Tavaroita asetellessa myös rakennusten taso kasvaa, joka mahdollistaa Abel Townshipiin uusien ihmisten vastaanottamisen. Tarinan pätkien välissä peli soittaa laitteella olevaa musiikkia, ja minusta ainakin vaikuttaa siltä, että se pääasiassa valitsee musiikin tempon kulkijan vauhdin mukaisesti.
Tarina itsessään on aika peruskauraa kenelle tahansa zombitarinoita vähänkään seuranneille. Maailmanloppu kävelevien kuolleiden muodossa on saapunut ja ihmiset pikkuhiljaa kerääntyvät toistensa luokse helposti puolustettavaan paikkaan hakemaan turvaa. Juokseva sankarimme on tulossa helikopterilla Abel Townshippiin jokin tehtävä mielessään, mutta ennen kuin hän ehtii perille, helikopteri ammutaan alas ja hän joutuu juoksemaan loppumatkan. Kun kuulokkeista alkaa kuulua yhtäkkiä liiankin tuttua epäkuolleiden valitusta ja Abel Townshipissä hengaileva tehtäväkoordinaattori hoputtaa samalla juoksemaan, lähtevät jalat kuljettamaan väkisinkin nopeammin. Ajojahti vetoaa alitajuntaan. Heikkohermoisemmat ja huonokuntoisemmat voivat kääntää ajojahdit pois päältä niin halutessaan, jolloin zombit vain huohottavat korvaan vähän aikaa.
Kehittäjillä on valmisteilla suora linkitys Runkeeperiin ja sitä kautta pelistä on tarkoitus tehdä sosiaalisempi. Se olisi rehellisesti kyllä mukava lisä. Konsolipelaamiseen tottuneena jäin itse kaipaamaan achievementien kautta tulevaa leikkimielistä kisailua kavereiden kanssa, ja mahdollisuutta ylipäätään linkittyä kavereihin. Peli on kuitenkin melko uusi ja yleisön kasvaessa on varsin todennäköistä, että sosiaalisempikin pelaaminen mahdollistetaan.
Hintaa pelillä on noin 8€ ja omasta mielestäni se on ollut täysin sen arvoinen. Peli on enemmän kuin osiensa summa. Yksittäiset osat eivät ole hääppöisiä, mutta ne muodostavat koukuttavan kokonaisuuden, joka houkuttelee lenkille toisensa jälkeen. Suositellaan kaikille, jotka haluavat kuntoiluunsa vähän mausteita.
Mun tekee ainakin mieli kokeilla. Sitten tarvittaisiin enää se iPhone...
VastaaPoistaHahaa, mahtavaa!
VastaaPoistaEhkä tämän täällä kehtaa paljastaa: olen joskus hakenut potkua pyöräilyyn kuvittelemalla itseni Lara Croftiksi, jonka täytyy aseiden puutteessa keskittyä etenemiseen. (en ole muuten ikinä pelannut ko. peliä) Muistaakseni vastaantulijoille hymyilystä (teen sitä aina muutenkin) ja samaan suuntaan menevien ohittamisesta sai pisteitä, jotain merkitystä pistelaskun kannalta oli sillä, onko muilla kypärää vai ei. Esteet tiellä piti totta kai selvittää mahdollisimman sulavasti. Kummasti taittui 50 minuutin kotimatka vauhdikkaammin. Töihin mennessä adrenaliineista vastasi reaalimaailman pelote myöhästymisestä.
Vastaavasti kävelyn Kampin tai muun vastaavan ruuhkapaikan ihmisvilinässä mahdollisimman nopeasti paikasta A paikkaan B saa milloin tahansa tuntumaan irl-peliltä, jossa tilannearvio asiallisista ohittamisen paikoista ja nopeimmista reiteistä määrittää perille pääsyn ja sen, voittaako. Homma olisi sosiaalisena tietysti paljon mielenkiintoisempi, kun voisi oikeasti verrata nopeuttaan muihin. Vaikeammilla tasoilla tilaa olisi vähemmän ja risteävässä liikenteessä olisi paljon polkupyöriä ja lastenvaunuja...
:D
-nti Täti
Mistä ihmeestä sait hinnaksi 8e? :) Appstoressa 6e. Vai onko siihen sitten jotain lisäosia ostettavissa? Olen kyllä tykännyt pelistä, hommasin samantien kun täällä blogissa ensimmäisen kerran peli mainittiin :)
VastaaPoista