Tiina Laine
Kirjoittajasta:
Työsketelen media-alan tuotantoyhtiössä
ja opiskelen korkeamman asteen tutkintoa mediatuottamisesta. Vaikka
työkokemusta alalta onkin kertynyt mitä kirjavimmin, en ole vielä päässyt
tuottamaan yhtään pitkää elokuvaa, mutta seuraan alaa aktiivisesti ja ehkäpä
muutamassa vuodessa päästään siihenkin käsiksi. Olen alun perin valmistunut
käsikirjoittajaksi ja kuvaajaksi medianomin papereilla.
Alun perin minun piti kirjoitella tämä
blogi jostain ihan muusta, mutta edellisen videotaidepostaukseni kommenteissa
ollut lausahdus ”Tuntuu vähän hassulta että miksi viilattu laatu ja sisältö
olisivat jotenkin toisensa poissulkevia” on pyörinyt päässäni ja ajattelin
käyttää tämänkertaisen paikkani argumentin pohtimiseen.
Lyhyesti vastattuna viilattu laatu ja
hyvä sisältö eivät tietenkään ole toisensa poissulkevia. Aina silloin tällöin
törmää todella hienoihin elokuviin tai videotaideteoksiin, joissa
viimeisenpäälle hiottu kuvan ja äänen laatu kohtaa sisällön joka onnistuu
koskettamaan. Teoksen koskettavuus kun itselleni on hyvän sisällön mittari. En
sillä tarkoita että sen tarvitsisi olla surullinen tai synkkä. Myös hauska tai
hullunkurinen voi liikauttaa sisälläni jonkin rattaan uuteen asentoon ja
mahdollistaa ainakin hetkeksi sen, että maailman näkee hieman toisin. Pidempi
vastaus onkin sitten loppu postaus. Puhun tässä elokuvasta, koska se on minulle
tutumpi muoto kuin videotaide, mutta palaan myös siihen lopussa. Lisäksi rajaan
kirjoituksen pitkän elokuvan maailmaan, koska se on lukijoille varmasti tutuin
AV-alan muoto ja kaikkien lajien kattaminen tekisi tekstistä pitkän ja
itseääntoistavan, sillä samoilla säännöillä pelataan oikeastaan kaikissa
AV-alan tuotannoissa
Elokuvan viilatun laadun ja
mielenkiintoisen sisällön yhdistäminen on mahdollista ja siihen tulee aina
pyrkiä. Se ei kuitenkaan ole helppo tehtävä. Itse uskon ettei ole sattumaa että
hyvin monen suureksi elokuvaksi luokitellun teoksen ohjaajat kuuluvat luokaan
”jääräpäinen egomaanikko, joka ei tule toimeen kenenkään kanssa”. Miksi? Koska
viilattu laatu ja omaperäinen sisältö tarvitsevat yhdistyäkseen ohjaajan joka
sietää painetta eikä välitä ketä suututtaa matkalla. Ja miksi näin? Koska
elokuvan tekeminen on aivan järjettömän kallista touhua.
Suomessa pitkän elokuvan keskimääräinen
budjetti on 2 miljoonaa euroa. Se kuulostaa hurjalta, mutta on itseasiassa
naurettavan pieni summa, kun vertaa monien muiden maiden elokuvien budjetteja.
Siltikin suomalainen elokuva tuottaa väistämättä tappiota, sillä 5 miljoonan
ihmisen kansassa ei riitä tarpeeksi katsojia maksamaan elokuvan kuluja. Meillä
elokuva onkin valtion rahoittamaa elokuvasäätiön kautta. Tai itseasiassa säätiö
rahoittaa vain kolmanneksen. Lisäksi tarvitaan kanavaosto (enimmäkseen YLE,
joskus myös MTV3 ja Nelonen). Kanavat maksavat toisen kolmanneksen rahasta.
Loppu kolmannes on tuotantoyhtiön vastuulla ja se revitään sponsoreilta,
apurahoista, levityksestä sekä tuottajan, taiteellisesti vastaavien ja
työharjoittelijoiden selkänahasta. Ja vaikka kyseinen summa saataisiinkin
kasaan, niin se ei siltikään vastaa todellisia kustannuksia.
Yritän laittaa 2 miljoonaa
perspektiiviin, jotta ymmärtäisitte miksi sanon sen olevan naurettavan pieni. Elokuvan
teko jakautuu kolmeen perusvaiheeseen: esituotanto (käsikirjoitus ja kuvausten
suunnittelu), kuvaukset sekä jälkituotanto (kuva- ja äänileikkaus, efektit,
online yms.). Elokuva työllistää tuona aikana noin 150 ihmistä. Kaikki eivät
työskentele koko aikaa, osa esimerkiksi vain kuvausten ajan. Käsikirjoittajan
työt loppuvat kun käsikirjoitus hyväksytään tuotantoon. Henkilöstön määrä
vastaa suomalaisen keskisuuren yrityksen henkilöstön määrää. Keskisuuren
yrityksen liikevaihdon määritellään 10–45 miljoonaa euroa vuodessa. Elokuva
siis työllistää keskisuuren yrityksen verran ihmisiä 2 miljoonalla eurolla.
Suurin osa työllistyy noin puoleksi vuodeksi (mutta esimerkiksi käsikirjoittajan,
tuottajan ja ohjaajan työ kestää vähintään vuoden). Kuka tahansa voi laskea,
ettei suhde ole millään tavalla järjellinen, eikä kyseinen summa kata kaikkia
kuluja. Ja nyt puhutaan vasta palkkakuluista, jotka ovat kylläkin suurin
kuluerä, mutta noin 2/3 budjetin kokonaiskustannuksista. Lisäksi elokuva pitää
lavastaa ja puvustaa. Pitää olla paikka jossa kuvata oli se sitten studio tai lokaatio. Sähköt, vesi, vakutuukset, kalusto, kuljetukset jne. Eli rahaa on vähän,
mutta sillä on pärjättävä. Tämä johtaa siihen että kompromissejä on tehtävä
kompromissien perään.
Kompromissit ovat yksi suurin syy siihen
miksi viilattu laatu ja hyvä sisältö on vaikea toteuttaa. Kun pitää tehdä
valintoja siitä mihin satsataan ja mihin ei, on viilattu laatu helpompi
valinta. Sitä on helppo arvottaa ja nähdä lopputuloksessa, sekä se on
verrattavissa suoraan käytettyyn rahaan. Hyvä sisältö taas on riskialtista. Se
on herkkä tilanteelle ja vaatii aikaa (siis enemmän rahaa). Ja mikään ei takaa
että se onnistuu vaikka kaikki olisi tehty ”oikein”. Elokuvassa sisältö on niin
monen asian summa. Pitää olla hyvä käsikirjoitus, ohjaaja joka tietää mitä
haluaa, hyvin roolitetut näyttelijät, jotka osaavat ilmaista halutun asia jne.
Koko kuvausryhmän pitää toimia synkronoidusti yhteen.
Toinen kompromissien aiheuttaja on se,
että 2 miljoonaa, vaikka ei olekaan riittävä summa, on suuri summa heittää
hukkaan. Ja mitä enemmän kulutetaan rahaa, sitä enemmän on ihmisiä jotka
vahtivat sen käyttöä. ”Mitä useampi kokki, sen huonompi soppa” sanonta sopii
erinomaisesti taiteen tekemiseen. Rahakirstun vartijat haluavat olla varmoja ja
varmuus tuottaa monesti tylsää sisältöä. Kun säätiöstä kerrotaan mitä he
haluavat tukea, kanavaostaja kertoo mitä heidän kanavansa katsojat haluavat
katsoa ja tuottaja kertoo mitä heidän tuotantoyhtiönsä haluaa tuottaa ja mihin
ylipäätään on varaa, on ohjaajan egon oltava järkyttävän kokoinen, jotta hän
pystyy seisomaan näkemyksensä takana. Ja aina silloin tällöin kaikki kolme
haluavat vähän eri asioita. Ja taas ollaan tilanteessa, jossa viilattu laatu on
ainakin se mitä kaikki haluavat. Sisältö, no siinä mennäänkin sitten alueelle
mielipiteet ja makuasiasta. Ei kukaan halua huonoa sisältöä eikä kukaan
varmasti missään totea että viis sisällöstä, kunhan kuva on nättiä. Itseasiassa
kaikki ovat varmasti sitä mieltä että sisältö on tärkein, kun sitä kysytään. Mutta
kuten jo aikaisemmin totesin, se on se suurin riskialue ja monesti se halutaan kääriä
kuplamuoviin ja varmistaa että se sopii kaikille, kaikkialla ja aina. Rosoisuus
ja voimakas oma ääni ovat kuitenkin niitä asioita, jotka tekevät elokuvasta
hyvän ja joka on nähtävissä kaikissa elokuvien klassikoissa, joissa on vielä
onnistuttu tuottamaan hiottua laatua.
Laadukas sisältö vaatii myös rahan
ja ajan lisäksi osaamista. Yleisesti puhutaan huippuosaajien kohdalla
10 000 tunnin säännöstä. Se tarkoittaa että tarkasteltaessa minkä tahansa
lajin huippuosaajan harjoitusmääriä ennen huipulle pääsyä, keskimääräinen
tuntimäärä nousee 10 000 tuntiin. Elokuva on heikossa asemassa muihin
taiteenlajeihin nähden Suomessa, koska meillä ei ole elokuvataiteen
perusopetusta. Meillä on onneksi innokkaita harrastajia sekä yksittäisiä
toimijoita ja kunnan nuorisotyöntekijöitä. Nämä tarjoavat mahdollisuuden päästä
käsiksi elokuvan kieleen jo nuorempana. Tosiasia kuitenkin on, että
kuvataiteen, musiikin, teatterin ja tanssin saralla laadukkaaseen ja valvottuun
opetukseen pääsee jo 5-vuotiaana. Elokuvataiteen opetus alkaa noin 15–19-vuotiaana
jos pääsee sisään johonkin kouluun. Yritä siinä sitten kuroa kasaan 10 000
harjoitustuntia. Kun vielä äärimmäisen harva ohjaaja pääsee tekemään elokuvan
vuodessa ja jokainen pitää saada rahoituskoneiston läpi, niin kokeellisuus ja
riskinotto, jotka olisivat harjoituksen kannalta tärkeitä jää hyvin vähäiseksi.
Koska rahaa on jaettavaksi vähän, jo ensimmäisen teoksen pitäisi olla hyvä.
Ainakin mikäli mielii päästä tekemään seuraavaa elokuvaa.
Ja miten tämä liittyy videotaiteeseen?
Videotaiteen puolella rahoitus on kuvataiteen rahoitusta, eikä kukaan
suomalainen videotaiteilija saa 2 miljoonan euron budjettia käyttöönsä.
Itseasiassa heidän rahoituksensa voi olla esimerkiksi kolmen kuukauden
työskentelyapuraha 4500€. Se jo itsessään puhunee asian puolesta. Toisaalta he
saavat käyttää tuon 4500€ juuri niin kuin itse haluavat, vaikka kuvaamalla
uima-altaassa liikkuvaa vettä.
Hyvin kirjoitettu, Tiina. Mietin, että tätä kirjoitusta vois ehkä tarjota Taideakatemian leffablogiinkin. ;-)
VastaaPoistaMun oli pakko vielä kommentoida tähän, että "elokuvasäätiön tuki on kokonaan Veikkauksen tuottoa" kuten Finnkinon teattereissa pyörivä mainoskin aina muistuttaa. Eli suomalaiset veikkailijat ja lottoilijat maksavat 1/3 osan kotimaisten elokuvien budjeteista. Muistakaa siis lotota, elokuvan ystävät.
VastaaPoistaOho, mahtavaa että puolihuolimaton heittoni jäi pyörimään ja poiki kirjoituksen näin keskeisestä aiheesta! Hyvin valotat aihetta - hihittelen täällä mielikuvalle isoegoisista ohjaajista rahoittajien riitaisissa ristipaineissa. Varsinkin tuo koulutuksen aloitusikä on todella keskeinen pointti. Onneksi elokuvien tekemisessä on hyötyä myös näistä pikkulapsesta koulituista soittajista, säveltäjistä ja näyttelijöistä, vaikka ohjaajat joutuvatkin keräämään kokemuksensa aika itseohjautuvasti.
VastaaPoistaJännä muuten, että youtubeistumisen lyhytjännitteisellä aikakaudella kokopitkät elokuvat ovat yhä pidempiä ja pidempiä. Olisikohan tässä lyhytelokuvien (ja videotaiteen?) tilaisuus kasvattaa suosiotaan?
-nti Täti