Tiina Laine
Tämä blogikirjoitus pohjautuu minun ja Metsämarja Aittokosken Ylemmän AMK:n mediatuottaja koulutuksen esseeseen ”Mediatuotteiden ja palveluiden kehittäminen; ValoAurinko Tuotanto osk”
Palvelumuotoilu on uusiosana, joka on johdettu
muotoilusta. Aikaisemmin on muotoiltu esineitä; tuoleja, lautasia, verhoja,
sateenvarjoja, kumisaappaita ja kännyköitä.
siirtyessämme yhä enemmän teollisesta yhteiskunnasta
palveluyhteiskuntaan, siirtyy painopiste esineiden muotoilusta palveluiden
muotoiluun.
Mitä on palvelumuotoilu? Siinä yhdistyy hullu
luovuus, tulevaisuuden ennustaminen ja asiakkaan kuuntelu. Jotta yritys pärjää
kilpailussa, sen on hiottava palvelustaan asiakaskuntaa innostava ja tarpeen
täyttävä. Parhaimmillaan tarve on sellainen, jota kukaan ei ole aikaisemmin
tullut edes ajatelleeksi, mutta tullessaan markkinoille se tuntuu
itsestäänselvyydeltä. Henry Fordin
väitetään todenneen:
Jos olisin kysynyt mitä ihmiset haluavat, he olisivat vastanneet, että nopeampia hevosia.
Palvelumuotoilun ytimessä on uusien palveluideoiden
ja -konseptien suunnittelu sekä olemassaolevan palvelun kehittäminen. Pitää
suunnitella palveluprosessi: se miten tarjotaan, on vähintään yhtä tärkeää,
kuin mitä tarjotaan. Palveluprosessissa huomioidaan koko tuotantoketju: mitä
palvelu sisältää ja missä järjestyksessä asiat tapahtuu. Etsitään
palvelupisteet, eli tilanteet jossa asiakas kohdataan ja varmistetaan että
jokainen niistä on strategian mukainen. Palveluympäristössä huomioidaan myös
koko ketju tuotannosta asiakkaalle. Ja sen pitää sisältää tarina. Ei ole
sattumaa, että Ikea kertoo kalustonsa nimeämisen lähteneen 17-vuotiaan Ingvar
Kampradin lukihäiriöstä. Lukihäiriön takia hän muisti
esineiden nimet paremmin kuin tuotekoodit. Eli palvelumuotoilun tuloksena mikään lopullisessa
tuotoksessa ei ole sattumaa. Tieto ja prosessi pitää pystyä havainnollistamaan
muillekin ja sekin myyvästi. Inforafiikkaan onkin hyvä panostaa.
Palvelumuotoilun prosessikaavio. Uuden informaation myötä ollaan valmiit palaamaan askelia taaksepäin |
Nopea prototypointi on kuumasana ohjelmistomaailman
lisäksi myös palvelumuotoilun puolella. On kannattavampaa saada hyvä idea
esille ja myyntiin nopeasti, sekä valmistautua muokkaamaan sitä kuluttajien
toiveiden mukaisesti. Kuluttaja ei koe tätä puolivillaiseksi tekemiseksi vaan
itseasiassa todella hyväksi asiakaspalveluksi, jossa hänen toiveitaan
kuunnellaan. Mediapuolella scrum on samaan aikaan toiminnassa ja toisaalta
hyvinkin kaukana ideaalista. Harvoin tuotantoyhtiön kannattaa tuottaa
televisio-ohjelmaa loppuun omalla rahalla ja tarjota sitä sitten kanaville,
joiden tarpeita se ei sitten ehkä palvelekaan. Järkevämpää on myydä idea ja
lähteä kehittelemään ohjelmaa yhdessä. Tällöin se saadaan räätälöityä kanavalle
sopivaksi ja mikäli tuotantokausia tehdään lisää, niin katsojaa kuunnellaan.
”Ai, tästä hahmosta tykättiin, no nostetaanpas se suurempaan osaan ja tuo voi
sitten joutua vaikka auto-onnettomuuteen kun sitä ei jaksa kukaan seurata.”
Toisaalta elokuva, televisiosarja tai muu media-alan tuotos valmistellaan hyvin
hiljakseen, lähes salaa loppukäyttäjältä. Innokkaimmat fanit saavat viitteitä
tulevasta pieninä tiedon-murusina ja lopullinen tuotos lanseerataan suurella
volyymilla valmiina. Tällöin käyttäjän rooliksi jää valinta: tykkään/en tykkää.
Käyttäjätutkimuksen suhteen Av-ala näyttäytyy vanhakantaisena:
ideat nousevat käsikir-joittaja-auteurin päästä, käsikirjoittaja esittelee
ideansa tuottajalle tai kanavaostajalle. Ideoinnissa ja käsikirjoituksen arvon
ja potentiaalin arvioinnissa on keskeistä se, kuka kirjoittaja on ja onko
hänellä työskentelyyn vaadittavaa sitkeyttä ja kurinalaisuutta. Tv-kanavan
tilaajan henkilökohtainen mielipide on hyvin vahvassa roolissa. Kirjoittajan
pitäisi ideoida ja kohdistaa sisältöä juuri tuolle yhdelle henkilölle, mikä
vääjäämättä supistaa ideoiden kirjoa ja vähentää variaatioita. Harva alan
ulkopuolella oleva tietää että pitkien-elokuvien lopullisesta rahoituksesta,
eli siitä minkälainen elokuva pääsee tuotantoon, päättää noin kymmenen ihmistä.
He toimivat kaikkien suomalaisten puolesta makutuomareina ja portinvartijoina.
Tarkoitus ei ole pelkästään kristisoida asiaa, kyseiset henkilöt ovat laajasti
kouluttautuneita ja pyrkivät tekemään päätökset avoimesti. Lisäksi heitä
raamittaa valtion hallinnolta tulevat säädökset ja tavoitteet sekä kanavien
hallitusten määräykset.
Kuten totesin, idean myynnin kohdalla
loppukäyttäjätutkimusta arvostetaan hyvin vähän, ehkäpä taideaspektiin nojaten.
Mediapuolella ongelma aiheutuu palvelun ja taiteen ristiriidasta. Onko kyseessä
taideteos, jolloin sen sisällöstä ei tarvitsekaan tehdä palvelumuotoilua vai
onko se käyttäjille tarkoitettu palvelu? Elokuvataiteessa raja on useimmiten
selkeä. Televisiosarjojen kohdalla se on huomattavasti häilyvämpi.
Palvelumuotoilussa on paljon muitakin haasteita,
joiden yli pitää päästä. Kopiointi ja matkiminen (myös bencmarking) johtavat
tuotteeseen, joka on jo markkinoilla ja joiden kehittäjät luultavasti
kehittelevät jo jotain uutta. Harmaa perustekeminen ja rohkeuden puute
tuottavat palveluja, jotka ehkäpä ovat varmoja, mutta tylsyys ei koskaan myy.
Nokian nykyhetken tilannetta arvioitaessa puhutaan paljon siitä että
työstettiin varmaa. Aple työsti mielenkiintoista ja uutta. Aplen Iphone ei ehkä
toimi yli 5 pakkasasteessa, mutta kun se toimii, se on kiinnostava ja asiakkaan
mieltä kutkuttava. Myös byrokratia tappaa tunnetusti kaiken luovuuden ja uutuus
aspekti hävitään samantien. Kun kaikki pitää hyväksyttää tiukassa
valvontaketjussa, aikaa kuluu ja varmuus vie voiton. ”Tämä nyt ainakin menee talousosaston
johdolla läpi”. Kolmantena suurena haasteena ovat vanhentuneet toimintavat ja vanhentunut
osaaminen. Ne eivät voi koskaan synnyttää uutta. Jatkuva kouluttautuminen
tarkoittaa muutakin kuin koulunpenkillä istumista. Pitää olla korvat ja silmät
auki. Imeä sisäänsä uusinta tietoa ja kokeilun halua ja mikäli verkostot ovat
pienet, ei uusin tieto alaltasi koskaan pääse sinulle asti.
Miten sitten toimii palvelumuotoilussa yhteisöllinen
suunnittelu ja käyttäjien osallistaminen? Metodeja on monta, ja niiden tuntemus
mahdollistaa metodien käytön oikealla hetkellä tilanteen vaatimien raamien
mukaan. Nopeasta prototypoinnista jo mainitsinkin. Lisäksi kannattaa osallistaa
käyttäjät suunnitteluprosessiin yhteisten suunnittelusessioiden avulla, jossa
yhdistetään alan asiantuntijat ja tulevan palvelun käyttäjät samanpöydän
ääreen. Tärkeää näissä tilanteissa on poistaa osallistujilta hierarkia ja
statukset. Palvelun käyttäjä ja asiantuntija ovat samalla viivalla ja heidän
mielipiteensä yhtä tärkeitä. Luovassa prosessissa vapaa assosiointi on kaiken
kulmakivi eikä se ole mahdollista, mikäli tilanteeseen liittyy valtakysymyksiä
tai byrokratiaa.
Erilaisia ideoinnin esteitä ovat juuri valtafiltteri
(kuka saa päättää mikä idea on hyvä), arvofiltteri (tiedostamattomat arvot,
maailmankuvat ja asenteet), kulttuurifiltteri, järjestelmäfiltteri (hallinto ja
byrokratia), ammattifiltteri (yksilö ideoi vain oman ammatillisen näkemyksensä
sisällä) ja mukavuusfiltteri (emme halua poistua mukavuusalueelta ja ottaa
riskiä tulla nolatuksi). Henkilön, joka vetää ideointisessiota tulee olla
tietoinen näistä filttereistä ja auttaa ihmisiä pois niistä. Tähän on kehitetty
avuksi erilaisia ideointitekniikoita. Esimerkiksi ”kuusi ajatteluhattua”
metodissa, jokaiselle osaanottajalle annetaan rooli, jonka kautta hänen on
tarkasteltava ideaa. Rooleja voi olla talous, negatiivisuus, positiivisuus,
realismi jne. Tällöin yksilö keskittyy
yhteen filtteriin ja saattaa päästää irti muista. Ideapöytä-metodissa taas
yksilöllä on lyhyt hetki aikaa kirjoittaa suurelle paperille kaikki tiettyyn
kysymykseen liittyvät mieleen tulevat asiat. Tekstiä ei itendifioida eikä
nimetä ja samaan aikaan voi samaan paperiin olla kirjoittamassa monta ihmistä. Lyhyt
aika, yksilötyöskentely sekä ajatusten anonyymiys mahdollistavat filttereiden
unohtamisen. Kun emme ehdi punnita jokaista sanaa, eikä meidän tarvitse pelätä
että se tyrmätään, niin ideoimme vapaasti.
Alternative futures-yrityksen Jari Koskinen esitteli
Aalttoyliopiston polkukoulutusluennolla heidän käyttämän huonojen
ideoiden-metodin, jossa ihmiset saavat ideoida vain huonoja ideoita. Tällöin
annamme tilaa ajatuskuluille, jotka muuten nopeasti itse tyrmäismme noloina,
tyhminä tai toteutuskelvottomina, emmekä päästäisi koskaan niitä suusta ulos.
Kuitenkin näissä ideoissa voi piillä jotain hienoja helmiä tai vihjeitä hyvään
ideaan.
Palvelumuotoilu on siis ihan oma alansa, johon on
kehittynyt metodeja ja strategioita. Keskiviikkona kerron kuinka ValoAuringossa
palvelumuotoilu toimii käytännössä ja miten käyttäjätutkimusta sovellettiin
Rockitude-mediakonseptin hiomisessa.
Mikäli palvelumuotoilu kiinnostaa, niin siitä on
kirjoitettu hyviä kirjoja mm. Innovaatioprosessista Jim Solatien kirjassaIdeasta arvonlisäykseksi. Lisäksi kannattaa seurata mainitsemani Jari Koskisenblogia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kotisivu on muuttanut osoitteeseen geekgirls.fi. Kaikki vanhat (ja uudet) artikkelit kommentteineen löydät uudesta sivusta.
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.